0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mars 2009 installerade en rörfirma in bergvärme med en Thermiapump, Diplomat Optimum 8 kwh.Innan köpet gjordes ville jag ha en 10 kwh pump, men rörfirman sa att det är bättre med en 8:a som går än en 10:a som gör flera uppstarter för det sliter på pumpen!?. Från start mars 2009- idag dec 2012 har värmepumpen gått 17653 tim, elpatron 1= 3169 tim, elpatron 2= 674 tim, va= 830 tim.Brine in 0, ut -3, kurva 39, rumstemp +20.Storlek på hus: Boyta= 153, Biyta= 58, Värdeyta?= 165 kvadratm. Jag anser rörfirman satt in för liten bergvärmepump. Hur kan jag hävda det mot rörfirman? Blir rörfirman ersättningsskyldig för all el jag förbrukat i onödan? och byter de ut nuvarande bergvärmepump mot en större, 10-12 kwh där jag betalar mellanskillnaden mot inköpspriset på min pump vid inköpstillfället samt att rörfirman betalar alla kostnader för ominstallation?.
Huset var byggt 1974, då kostade 1 kubik olja 170 kr.Vintern 2009 rasade oljepannan och vad gör man?, jo man litar på rörfirman på orten att dekan allt om bergvärmeinstallation?.Betr. utomhusgivaren sattes den under trappen på husväggen.Jag påpekade redan samma år att pumpen var dyr i drift, att elpatronen slog till redan vid -5 grader,på nyåret 09-10 ringde jag för då höll vi på att frysa ihjäl.Samma år tror jag ja beställde Handöl kassette till öppna spisen, med den kan jag få upp tempenpå övervåningen till 19-20 grader.
Jag påpekade redan samma år att pumpen var dyr i drift, att elpatronen slog till redan vid -5 grader,på nyåret 09-10 ringde jag för då höll vi på att frysa ihjäl.Samma år tror jag ja beställde Handöl kassette till öppna spisen, med den kan jag få upp tempenpå övervåningen till 19-20 grader.