Hej
Jag har nybyggt hus i leca på 150 kvm med ovanvåning,har funderat på att instalera en värmepump. Vad måste man veta att välja en rätt produkt. Tack för svar!
MVH
Irmis
Du behöver veta ung. vilket värmebehov huset har vilket bla. beror på hur välisolerat/vinttätt huset är men även vilken årsmedeltemp. som gäller för området där huset står (dvs. var i landet du bor).
Jag är långt ifrån någon expert på detta så bästa rådet jag kan ge dig är att vänd dig till en kyltekniker som säljer/installerar luftvärmepumpar och fråga.
Den generella uppfattningen jag dock fått är att de iblan tar till lite i underkant och kan rekommendera en pump de har på lager när det i vissa fall skulle vara bättre att välja en pump som kanske ör av större modell men som då kräver att de beställer hem en.
En gissning är att ditt hus kanske kan behöva FD35 (Mitsubischi) / FTXL25G (Daikin) eller liknande storlek på pump (det finns andra märken också men jag är för dåligt insatt i deras modeller).
Beroende på hur planlösningen ser ut (öppen planlösning är bättre) kan det i vissa fall vara lämpligare att välja 2st. mindre pumpar och placera den ena i bottenvåningen och den andra på våningsplan 2.
// Niklas