Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kulvertrör i krypgrund  (läst 4485 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enterprise

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kulvertrör i krypgrund
« skrivet: 19 juli 2004, 22:44:31 »
För att ta mig från rummet där VP beräknas placeras till fördelningscentralen för golvvärmen hade jag tänkt att använda mig av kulvertrör förlagd (upphängd) i krypgrunden.

Vad är att tänka på, vilken sort är bäst ur dels ekonomisk aspekt dels förläggningsmässig aspekt?

Vad mer att tänka på?

Är det stora värmeförluster på att göra på detta sätt?

Jag kommer att ha ha två centraler, kan man sätta en förgrening i krypgrunden eller skall man göra denna "inne i huset" för att sedan gå ner i krypgrunden och fortsätta till nästa central?
1½ trähus byggt 1934 med tilläggsisolerade väggar, tillbyggt 2006. Håller på att konvertera från direktverkande el till vattenburen golvvärme.
Mars 2011 installerades en Bosch EHP/LW 7 och borrades 160 m (aktivt c:a 150). Volymtank Borö VB 100.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Kulvertrör i krypgrund
« Svar #1 skrivet: 19 juli 2004, 23:57:29 »
Kulvertrör är rätt dyrt system
Tex 2*25mm. slang ligger på 400-500kr.metern

Det är nog billigare att köra lösa rör eller slangar och trä på isolering själv.
Du behöver ju inte det mekaniska skyddet som kulvertslang ger för dom ska väl inte grävas ned?

Skarvar och avstick kan man göra i krygrunden om det går att komma åt dom senare vid ev. läckage eller annat.

admin

  • Gäst
admin
Re:Kulvertrör i krypgrund
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2004, 08:23:15 »
Jag har helkonverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet radiatorsystem.  ;D ;D ;D

DÃ¥ även jag har ett hus med krypgrund kan jag förklara hur jag gjorde för att förlägga mina rör under krypgrunden.  

Jag använde mig av 22 mm hårda kopparrrör i stammarna (en för varje sida av huset).

Från stammarna fördelade jag till radiatorerna med 15 mm hårda kopparrör till varje radiator.

Jag isolerade med ett varv 13 mm "armaflex" (som kontaktlimmades så att det blev helt tätt.)
Utanpå detta la jag ett varv stenull 50 mm.

Rören fästes under trossbotten med s.k. pendelskruvar - relativt långa för att få plats med isoleringen.

De kopplingar som användes var LK>B< Presskopplingar.

Har funkat bra, bor i norrbotten och värmer ca 145m2, inget eltillskott behövdes i vinter trots att jag "bara" har en 7 kW Nibe 1210. Så några större värmeläckage kan det inte ha varit under huset...

En kulvertledning brukar ha en värmeförlust på ca 10-12 W/m. Dessa siffror brukar anges vid relativt höga framledningstemperaturer och när ledningen är förlagd i mark, läckaget borde vara mindre än så i en värmepumpsinstallation p.g.a. den låga framledningstemp som då blir aktuell - speciellt i ett golvvärmesystem.

/Rickard

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Kulvertrör i krypgrund
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2004, 09:03:10 »
Rickard!
Vad var anledningen till att du kontaktlimmade isoleringen på de varma rören? Är det inte på kalla rör som isoleringen måste vara tät?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

admin

  • Gäst
admin
Re:Kulvertrör i krypgrund
« Svar #4 skrivet: 21 juli 2004, 11:10:07 »
Jag är nogrann av naturen - kunde inte lÃ¥ta bli att göra det ordentligt!  :-[

Dessutom satte jag på isoleringen efter att jag hade pressat rörkopplingarna, jag var tvungen att få igen isoleringen på något sätt. Det hade säkert funkat med silvertejp också...

Även vid varma rör borde det bli större värmeläckage om det inte är dragfritt isolerat, inga problem med kondens dock.

Skar upp några hål på lågpunkter dock för att upptäcka eventuella läckage i framtiden.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!