Hej!
Har ett ok isolerat suteränghus i Skåne på 160 kvadrat, två våningar, som jag nu fått in offerter för. Behöver lite hjälp att reda ut några frågetecken bara.
Valet just nu står mellan 2 st Mitsubishi 635, 2 st Mitsubishi 530 elller 2 st IVT lr-n 09.
Prismässigt är IVT billigast och 635/530 ligger relativt lika beroende på var man köper dem (intressant är dock att mellan två företag skiljer det 7 tusen på 2 st 635).
Mina funderingar och frågor:
1. Ljudnivån på IVT får jag inte riktigt grepp om, de säger själva på sin hemsida följande "Låg ljudnivå - unik design av luftriktare och fläktblad" men när man kollar på energimyndigheten så är det angett 46-54 medan Mitsubishi ligger kring 32-56. Detta borde innebära att IVTs minsta läge låger betydligt mer än Mitsubishis, men jag har inte hittat någon (på nätet) som klagat på detta. Finns det någon med erfarenhet här?
2. Elinstallation, måste man alltid dra från elcentralen? Om jag inte minns fel så tittade två företag på elcentralen och mätte avstånd från central till tänkt installation medan en inte tittade alls. Enl offerterna ska el ingå men det känns lite konstigt om de inte kollat alls på denna biten.
3. Det skiljer en del mellan lr-n 09 och 635 och två installatörer tyckte att 635 var för stor för mina ca 65-70 kvadrat per våning (men offererade den ändå
). Killen från IVT tyckte det var bättre med två mindre pumpar i vårt hus. Finns det någon klar fördel mellan dem och är resonemanget någorlunda rätt? Enl energimydigheten har de samma årsvärmefaktor (3,3) i Malmö med 16 600 kWh/år i uppvärmningsbehov vilket motsvarar mig väl.
/Danne