Har en Mitsubishi Ecodan sedan ca två år nu. Tänkte dela med mig av en del reflektioner jag gjort under denna tiden. Min maskin är utrustad med utetempgivare, tempgivare i vattentank samt returgivare. Några fler givare kan jag inte hitta.
1. När maskinen värmer varmvatten (har satt tempen till 44 - 52) reglerar maskinen på returgivaren som om jag inte missminner mig sitter efter filtret. Detta gör att tempen i vattentanken kommer att vara ngt högre än den temp man har satt som stoptemp. Är sen filtret ngt igensatt är det inte bara ngt högre. Kanske ngn som kan svara på varför man inte reglerar på tempgivaren i tanken? Om man nu ändå ska reglera som man gör kunde man använda en ökad tempdiff som en trigger för ett meddelande om att filter behöver rengöras.
2. I sommarmode, om man ställt maskinen till att värma varmvatten högre än 55 grader (eller värmespets) och värmepatronerna går in, när väl tempen är uppnådd och trevägsventilen slår om stannar recirulationspumpen direkt (eftersom den är i sommarmode). Detta gör att värmarna "eftervärmer" och överhettningskyddet slår av/till.
3. Har märkt att min maskin när den är färdig med att värma varmvatten tappar temp fort från 54 grader (har satt stoptemp till 52, se ovan) ner till ca 49 grader därefter mer långsamt. Detta problem märker jag inte på samma sätt i sommarmode. Frågan är om trevägsventilen har svårt att stänga och den läcker ett tag efter att den slått om? Ngn som har tankar, tips om detta?
4. Hade tidigare problem med att pannan stod och larmade och gick i ngn form av nöddrift. Detta har inte inträffat sen jag ändrade cirkulationspumpens läge från 2 till 3.