Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!  (läst 47557 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #30 skrivet: 12 december 2012, 11:16:03 »
Får man inte rödlapp på besiktningen om däcken inte håller måttet?
De påpekade att mina var på väg under 3mm men att dom fortfarande gick att köra på.

Om man besiktigar bilen i typ november, duger det med sommardäck med minst 1.6 mm!
Eller åretruntdäck med samma djup!
Först efter 1 december kollar de 3mm!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 390
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #31 skrivet: 12 december 2012, 11:26:47 »
Sant, har man inte däcken på kan dom inte kolla. :(
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #32 skrivet: 12 december 2012, 15:19:30 »
även efter 1/12 kollar besiktningen endast att mönsterdjupet är 1.6mm, du kan alltså komma in med sommardäck med 2mm mönster mitt i januari, det är sant! har själv gjort det på en sommarbil som jag inte använde på vintern och därmed inte hade vinterdäck till, men den hade en så jäkla dum besiktningsperiod.. resan till besiktningshallen var ett kapitel för sig, som tur var stod den vinterförvarad bara en kilometer från bilprovningen.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #33 skrivet: 12 december 2012, 16:57:32 »
Ni kan fortsätta tjafsa i tråden.

Själv fortsätter jag att ligga i mitten på 2 filer.

Vad har du för bil  ???
Låg en gubbe med hatt och stoppa upp trafiken framför mig idag, kan det ha varit du  ::)
Fick preja ner vajjerräcket för att komma förbi farthindret  8)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad mikethebike

  • Vedfreak med tankar
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump, sol och ved
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #34 skrivet: 13 december 2012, 19:53:22 »
Om man besiktigar bilen i typ november, duger det med sommardäck med minst 1.6 mm!
Eller åretruntdäck med samma djup!
Först efter 1 december kollar de 3mm!

Vinterdäck nedslitna till 2 mm vill då inte jag köra på. Om medelkörsträckan är 1500 mil per år så torde merparten av dessa vara på sommardäck, säg 1000 mil, vilket lämnar 500 mil per år över till vinterdäck.
Då tar det ett antal år innan mönstret är så nedslitet, och då hade det varit bytesdags långt innan. Nya sommardäck kan ha ett betydligt bättre grepp på vinterväglag än gamla vinterdäck, även dubbade sådana...
Har själv erfarenhet av detta. Dubb eller ej, fräscha däck är det viktigaste, och svinbilliga Kinadäck kan man nog lämna därhän, då duger det lika bra med  sommardäck.
2-planshus med källare från 1980 med 2-rörsystem, uppvärmd yta 280 m2 + garage drygt 50 m2 med 3,60 takhöjd värmt till 10-12 grader via 25 m kulvert. Egor V 25 vedpanna, hemkonverterad till keramik, 750 L acctank, 2 st vacuum 20-rörsmoduler väggmonterade mot söder. Vedförbrukning ca 5 m3 travat mått vintern 2014-2015, el inkl. hushåll 8600 Kwh maj 2014 till maj 2015, sedan 131108  innehavare av något högljudd men nu åtgärdad, och framförallt välfungerande 10 kw Thermia Optimum 3G 210 m borra, aktivt djup 200 m

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #35 skrivet: 13 december 2012, 20:04:49 »
Bästa däcken fram eller bak? Varför inte bra däck runt om istället? (givetvis dubbade)

Men tvingas jag välja så blir det bästa sulorna bak, eftersom de slits mest då man åker på has över alla dessa stora snöbelagda parkeringar. ;)
Nog för att man ska ta det lugnt i trafiken, men VÅGA LEK när tillfället dyker upp och det kan ske på ett trafiksäkert sätt!
Allt för många får panik när bilen sladdar till och då går det som det går... Vet man vad som händer så har man genast en bättre chans att lösa situationen.

Jag har kört bakhjulsdriven 240 och 740 i 1.000-tals vintermil med i bästa fall fungerande ABS till hjälp, men har aldrig åkt i diket eller råkat ut för någon olycka.
När jag hoppade in i en framhjulsdriven Ford så höll det på att sluta illa redan i första kurvan... Men så går det när man inte vet hur bilen beter sig.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #36 skrivet: 13 december 2012, 20:23:45 »

Nog för att man ska ta det lugnt i trafiken, men VÅGA LEK när tillfället dyker upp och det kan ske på ett trafiksäkert sätt!


Det här är så djäkla bra skrivet och så sant så sant. Lär känna din bils beteende så blir inte överraskningen så stor och förutsättningarna för att klara upp en plötsligt uppkommen situation ökar markant.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Varmt om foten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #37 skrivet: 16 december 2012, 09:49:19 »
Vi bor norr om Dalälven, och kör dubbfria på sambons kombi från 2012, går tyst och fint med otroligt bra grepp, dubb är bättre på våt is, men ändats märkbart, sen pendlar hon saltväg 90% av tiden, så dubb känns onödigt.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #38 skrivet: 16 december 2012, 10:00:02 »
Och jag har provat dubbfritt på en bil och säger ALDRIG mer, men här har vi företrädesvis vinteväglag på vintern och tack och lov inget salt på vägarna tummenupp. Det slutade med att jag använde dom som sommardäck och då fungerade dom hyfsat, nästan som riktiga sommardäck.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #39 skrivet: 16 december 2012, 11:33:03 »
Själv hade vi både dubbfritt som dubbat. Nu gäller bara dubbat! Fast det är Skåne vi pratar om!

Dessutom gör mina nära tvärt om vad experterna rekommenderar beträffande placeringen av bättre däck.
Dessa placerar de fram (framhjulsdrivna bilar). Med det beror på att de är MYCKET erfarna förare. SJälv skulle jag göra samma sak. Men då det handlar om att rekommendera något till massan, säger jag som experterna. Bättre däck bak.

Det är nämligen omöjligt att häva en sladd då framhjulen släpper.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #40 skrivet: 16 december 2012, 11:47:56 »
Dubbdäck har fördelen att dom biter sig fast när man tror att det är asfalt, fast det egentligen ligger en tunn hinna av is och packad snö som jämnat ut alla ojämnheter i asfalten. Stanna på en P-ficka och gå ut och känn på väglaget till fots. Ni blir nog förvånade...

Saltet är bra så länge temperaturen ligger precis iåunder 0, men om den sjunker ner mot 5-6 minus fryser saltsörjan och det blir snorhalt. Samma sak om ni kör av från den saltade vägen ut på osaltad sidoväg med snö. En vattenhinna blir kvar på däcken och fryser till sist när saltet spätts ut ordentligt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #41 skrivet: 17 december 2012, 14:03:07 »
Stannar aldrig för att känna efter hur halt det är. Det görs under färd med jämna mellanrum.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #42 skrivet: 17 december 2012, 16:19:49 »
Stannar aldrig för att känna efter hur halt det är. Det görs under färd med jämna mellanrum.

Det gör jag med.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #43 skrivet: 19 december 2012, 01:15:14 »
Vad har du för bil  ???
Låg en gubbe med hatt och stoppa upp trafiken framför mig idag, kan det ha varit du  ::)
Fick preja ner vajjerräcket för att komma förbi farthindret  8)

När du sitter i räcket kommer inte jag att stanna i alla fall.

Jag vet att lagen kräver det men jag kommer att hävda att jag inte såg något pga vädret.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Snälla! Stanna hemma eller lär er köra!
« Svar #44 skrivet: 19 december 2012, 08:35:40 »
När vi ändå pratar om trafikvett. Att läsa på och känna till trafikregler är också bra, som att man inte får ha på dimljus samtidigt som halvljus, vare sig det är ljust eller mörkt ute. Dimljus får bara användas istället för halvljus och tillsammans med helljus.

Hur många av er bryter mot den regeln?

(71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
   I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
   Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!