0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
om det bli -27 grader betyder att kompressorn suger evaporatorn tom på köldmedia och TXV inte släpper in något alls under korta perioder. När det visar -27 grader C så borde hetgasen också sticka iväg i temperatur - en variant är också glapp i sensorsladdarna då om sensorerna är av NTC-typ så motsvarar högre resistans lägre temperatur.
Har detta fenomen på min Optima 600 sedan flera år tillbaka Lågtrycken löser när VP startar om den har stått still vid kall väderlek (kallare än -12). Den löser en stund efter start. Vid start börjar T11 svänga kraftigare och kraftigare och när T11 är kallare än ca -27 löser lågtrycken på min VP. Har därför sänkt lägsta drifttemp som VP går från -20 till -12, men det är inte tillräckligt i alla lägen. T2 (utetemp) är den givare som styrsystemet jämför med inställningen för lägsta drifttemp. Ofta, när det är kallare än lägsta drifttemp kommer solen fram och den lyser på min T2 som givetvis blir varmare och då startar ju VP när T2 är varmare än -12. Problemet är att T12 (givaren vid VP) är betydligt kallare eftersom VP står i skuggan.Har ingen lösning på detta problem. Det som irriterar är att man måste kvittera manuellt. Fram tills dess går värmesystemet på elpatron. Inte skoj när man är bortrest.