Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FD 630 varmer dÃ¥rlig  (läst 2884 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad calen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
FD 630 varmer dårlig
« skrivet: 06 december 2012, 20:46:41 »
Hei

Min Kirigamine FD 630 varmer ikke som før. Ved innstilt temperatur på 22 holder den bare 18 inne ved utetemp -15-18.

Den er ikke 3 år enda. Den bruker også mere strøm nå en før. Den bruker ca 1600-1800 watt jevnt over. Første vinteren ved testing lå strømforbruket på ca 1200 ved samme temperatur. Utblåsningstemperatur ligger såvidt over 30 grader noe som er veldig dårlig.

Har ikke tatt grovrengjøring av ribber hverken utv eller innv.

Har noen svar på hva som kan være feil?

calen


Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FD 630 varmer dårlig
« Svar #1 skrivet: 07 december 2012, 06:15:02 »
Hei

Min Kirigamine FD 630 varmer ikke som før. Ved innstilt temperatur på 22 holder den bare 18 inne ved utetemp -15-18.

Den er ikke 3 år enda. Den bruker også mere strøm nå en før. Den bruker ca 1600-1800 watt jevnt over. Første vinteren ved testing lå strømforbruket på ca 1200 ved samme temperatur. Utblåsningstemperatur ligger såvidt over 30 grader noe som er veldig dårlig.

Har ikke tatt grovrengjøring av ribber hverken utv eller innv.

Har noen svar på hva som kan være feil?

calen

Först: Min pump som jag skrive rom nedan är inte en Mitsubishi men informationen kan kanske ändå vara till nytta. Den jag skrive rom nedan är en Frigo Line FLSC-09HRDN1

Jag är långt ifrån någon expert. Men jag har en lvp i garaget varav den som först monterades dit krånglade på flera sätt. Dels gav den dålug värme, uttemp. från innerdelen var drygt + 30 C vid en utetemp. på + 5 C. Det visade sig att den bla. hade för lite köldmedium. Vilket dessutom gav effekten att fläkthastigheten i HEAT mode aldrig gick att få högre hastighet än lägsta.

Den nya utedelen som monterades fungerade perfekt...ända tills för någon vecka sedan. Då vi började få riktigt kallt (jämfört med vad Göteborgare är van vid ;-)). Då fick jag åter problem med fläkthastigheten. temp. ut från innerdelen är nu bara + 33 C.

En kyltekniker har varit och vägt upp mängden köldmedium till 600g medan min maskin skall ha 660g. Han kommer senare idag tillbaks och fyller upp med 60g så får vi se om den fungerar som den skall.

Enl. dem jag köpt den från får jag beskedet att fläkthastigheten (innerdelen) är delvis tryckstyrd och vid för lågt tryck på köldmedium tillåts inte fläkten att varva upp.

Min teori, även om kylteknikern inte håller med just nu :-), är att det har läckt ut köldmedia när pumpen installerades men inte mer än att tillräckligt tryck uppnås vid den utetemp. (förhållandevis varmt) som då rådde. Men vid kallare väderlek (-10 C och kallare) räcker inte mängden köldmedium till för att uppnå rätt tryck. Vilket dessutom ger sämre effekt (värme ut från innerdelen).

Min fråga, fundering till dig, är då om det inte är så att du har brist på köldmedium!?

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad calen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: FD 630 varmer dårlig
« Svar #2 skrivet: 09 december 2012, 09:40:49 »
Takk for ditt svar Niklas.

Er det virkelig ingen av dere Varmepumpeeksperter her inne som kan gi meg et svar på dette?

Har testet noen dager og utblåstemp ligger på 32-33 grader ved 15-18 minus. Har rengjort filtere/støvsugd ribber osv. Ser ut som om ribber er reine videre innover.

Strømforbruk ligger jevnt på ca 1500 W pr time noe som kanskje er normalt når det er så kaldt ute. Men mener den har brukt mindre før.

Men at den har en utblåstemp som er så lav er jeg skuffet over. Sikker på at den hatt mye høyere temp ut før og har ikke hatt problemer med å varme opp her inne selv om det har vært mye kaldere.


Som Niklas sier, kan det være for dårlig "trykk" pga av for lite kjølemedium?

Håper fler mulige svar fra dere her på forumet.

calen

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: FD 630 varmer dårlig
« Svar #3 skrivet: 09 december 2012, 10:25:24 »
Har du prövat att stänga av den och sätta på den igen?

Fruen min tyckte att våran pump gav lite värme för någon dag sedan, hon stängde av och satte på den igen och efter det så har det fungerat bra igen.
Har ingen aning om varför, men det kanske kan vara värt att prova?

Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FD 630 varmer dårlig
« Svar #4 skrivet: 09 december 2012, 18:12:32 »
Har du prövat att stänga av den och sätta på den igen?

Fruen min tyckte att våran pump gav lite värme för någon dag sedan, hon stängde av och satte på den igen och efter det så har det fungerat bra igen.
Har ingen aning om varför, men det kanske kan vara värt att prova?

Det kan kanske ha berott på isbildning på utedelen och att pumpen vid uppstart/omstart avfrostar och därmed rengjör lameller från is!?

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: FD 630 varmer dårlig
« Svar #5 skrivet: 10 december 2012, 00:54:46 »
Det kan kanske ha berott på isbildning på utedelen och att pumpen vid uppstart/omstart avfrostar och därmed rengjör lameller från is!?

Mvh!
// Niklas

Fanns ingen is på den, för det bad jag henne titta på.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!