Eldar i kamin och har innerdelen till en lvp i samma rum som kaminen men på motstående sida.
Har lvp ställd i HEAT, Fläkt = AUTO och temp = 20 och gör inte ett skit när jag eldar i kaminen.
Innerfläkten på lvp:n stannar efter ett litet tag när temperaturen nått begärd temp vid innerdelens tempgivare.
Resultatet blir att övriga huset kyls av en aning innan kaminen börjat ge tillräckligt med värme. Här pratar vi om ca. -0,5 C eller något liknande.
I början körde jag fläkten på innerdelen för att sprida värmen från kaminen men testade efter ett tag att låta den stå kvar i AUTO = den stannar. Värmen sprids lika bra trots det bla. beroende på ventilationen jag har i huset som bidrar till att "suga" värmen från det varma rummet till de lite kallare rummen. Det sköter sig helt självt med andra ord.
Ang. att lvp:n inte stängs av. Är man petnoga stämmer säkert detta då det lär gå ström till logik och ev. annat. Men de stora energitjuvarna (relativt stora) så som kompressor, fläktomotoerer ute/inne drar ingen ström då de helt enkelt står still tills lvp:n "upptäcker" att temp. i rummet sjunkit under +20 C. Vipps så startar kompressor mm. och go värme strömmar in :-). Vilket ung brukar ske runt kl. 3-4 på morgonen då jag slutat elda kl. 20:00 kvällen innan (vid utetemp runt 0:an).
// Niklas