0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag jämför inte de båda. Men både både tsunami och vinterväglaget har kostat liv. Inte i samma mängder men ett liv som går åt är ett för mycket. Därför tycker jag det är osmakligt att folk försöker göra sig roliga över situationen.
Nu finns det en "Sorry-smiley" i popupfönstret som visas om man klickar på [fler].
Lite snö och ni gråter! Testa med Alaska eller Sibirien några år. Då blir ni glada för den lilla mängd som vi fått!
Så kan man bara skriva om man tror att man är bäst i världen, inga mindervärdighetskomplex där inte. Inte konstigt att folk reagerar när "Stockholmare" förutsätter att alla som inte bor i Stockholm har mindervärdighetskomplex, inte har någon erfarenhet, eller någonsin varit utanför sin lilla by...Antagligen reser folk som bor på landet MER än Stockholmaren i allmänhet, både i jobbet, och på fritiden (vi har mer pengar att röra oss med så vi har råd att resa), så tittar man på vilka som satt fast i bryssel eller andra delar av världen så var det troligen många fler landsortsbor än det var Stockholmare.Bara för att man har en flygplats som servar hela landet 5 mil utanför Stockholm så är det inte bara Stockholmare som drabbas av kaoset som uppstår när det bli oväder.Det har alltså lika mycket att göra med att "Stockholmare" tror att de är bäst på allt, som att alla andra skulle ha mindervärdighetskomplex. (vilket svammel )Med vår långa vinter råkar vi ut för alla situationer som kan uppkomma i Stockholm, minst några gånger/år - allt från 3-4 dm snö till ishalka, vi har t.o.m Stockholmare i Piteå som kör i diket för att de inte har tillräckligt bra däck, och inte har erfarenheten som krävs för att köra på halkiga vägar, naturligtvis då oftast lastbilsekipage, men som tidigare sagts i denna tråd - även oerfarna semesterfirare från södra Sverige som kör på vintervägar som om det vore sommarföre.Som jag tidigare skrivit så finns det ungefär lika många idioter per capita i Stockholm som i andra delar av landet, men många fler samlade på liten yta, så det är inte konstigt att det blir kaos.Att många saknar erfarenhet av att köra bil i halka accentuerar naturligtvis problemen i södra delarna av landet, så man kan väl säga att den stora mängd oerfarna idioter som finns i Stockholm är en stor del av förklaringen till varför det blir kaos.Att landsortsbor passar på att klanka ned på Stockholmare när de drabbas av vädrets makter anser jag inte bero på mindervärdighetskomplex, utan att de njuter när de som tror att de är "bäst i världen" inte ens klarar av ett snöoväder utan att beteckna det som en katastrof.Att få ta med sig grannens barn hem från skola/dagisp.g.a. oförutsedda händelser är inte särskilt ovanligt i någon del av landet, speciellt inte i delar av landet som saknar Stockholms infrastruktur vad gäller kollektivtrafik.Kan berätta en liten anekdot från för ca 20 år sedan, när jag åkte ned till stockholm för att köpa begagnad bil.Jag hade gjort upp med några biluthyrare att komma och titta på deras bilar som det var dags att byta ut, när kvällen kom, och vi skulle åka (vi var 4 stycken som åkte ned i samma bil) så var det snöstorm i Piteå, så vi funderade om vi verkligen skulle åka 90 mil för att titta på bilar...Nåväl, vi åkte iväg, och var framme i Stockholm runt 08.00 på morgon, det hade snöat en aning i Stockholm också på morgon, men kl 08.00 när vi kom fram var det väl ca 3 cm snöslask på vägrenarna, och i övrigt bra grepp, plogsvängen hade inte behövt ut - mer snö än så hade inte kommit.Dock, ingen av de tre biluthyrarna hade några bilar inne, de var alla uthyrda p.g.a. "snökaoset och blixthalkan" Som tur var hade en av dem hållit på ett par bilar för att vi skulle kunna köpa dem.Jag och min kompis köpte var sin bil och åkte hem samma dag, de andra två åkte vidare till Tyskland och köpte en mercedes som de körde hem dagen efter.Det ÄR skillnad på "Stockholmare" utan erfarenhet och andra som är mer vana att köra i halka, men naturligtvis är det den stora mångden folk på liten yta som gör att det fort blir kaos när det snöar.
Om man tror att det har med kompetens att göra så har man inte förstått sittuationen eller så lider man av mindervärdeskomplex. Om man känner sig väldigt träffad av det sistnämnda så kan det ju vara läge att ta sig en funderare på sin inställning till saker och ting. man behöver inte vara socialpsykologisk forskare för att kunna dra till med en sådan term efter att ha läst trådstarten och en del av de efterkommande inläggen.
OM det nu skulle vara så att 08:or är sämre bilförare än norrlänningar i vinterväglag, ÄN SEN DÅ?
Vem avgör vem som är en bra bilförare, är det en norrlänning som knappt sett en bilkö Jag känner bara en som tycker han är ganska dålig, alla andra tycker att dom tillhör toppskiktet på att köra bil..