Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter Twin - lÃ¥gtryckspressostaten löser ut  (läst 2870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sigmast

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter Twin - lågtryckspressostaten löser ut
« skrivet: 04 december 2012, 17:00:13 »
Jag har en Nibe Fighter Twin, VPF 2000 och EVC 300.
VPF 2000 indikerar att lÃ¥gtryckspressostaten löser ut redan efter ett par minuters körning. Den verkar  släppa" efter nÃ¥gon halvminut och försöker dÃ¥ Ã¥ter igen starta kompressorn men dÃ¥ bara pÃ¥ en eller vÃ¥ faser. Kompressorn "burrar" lite innan den ger upp och försöker sedan igen efter en halvminut utan att lyckas. LÃ¥ter man den vara i fred ett tag (har inte kollat upp exakt hur länge men efter nÃ¥gon halvtimme i alla fall) och försöker igen sÃ¥ startar kompressorn och samma sak upprepar sig.
Pumpen värmer vattnet under den korta tiden den är igång, så något fungerar uppenbarligen (men inte särskilt länge).
Går det här beteendet att förklara och i så fall, finns det någon som kan komma med en kvalificerad gissning om vad som är fel?
En gissning är att lågtryckspressostaten är kass eller kan det vara något annat?
Jag har läst att lågtryckspressostaten normalt löser ut om t.ex. förångaren inte tar upp tillräckligt med värme ur frånluften. Kanske om förångaren är igensatt eller full med is.
Om förångaren är igensatt borde pumpen inte ge särskilt mycket värme och luftflödet borde väl även det minska? Skulle ju även kunna lösa ut om frånluften är för kall men den håller drygt 19 grader vilket borde vara ok.
Det finns i alla fall ingen is i den och förångaren ser ren och fin ut.

Mvh Mattias

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Nibe Fighter Twin - lågtryckspressostaten löser ut
« Svar #1 skrivet: 04 december 2012, 18:54:09 »
Hur vet du att det är bara en eller två faser ?

är det en 3-faskompressor sÃ¥ är det 3 faser eller ingen alls - att köra pÃ¥ en (om det är y-kopplad med nolla ut) eller tvÃ¥ faser kan lätt bränna din kompressorn tämligen fort  och är det sÃ¥ att pressostaten inte sköter sig utan kopplar in 1,2,3 faser lite som den vill sÃ¥ är det dax att byta den sÃ¥ fort som möjligt - vilket är lÃ¥gt pris gentemot vad en ny kompressor kostar. - mao. lÃ¥t VP vara avstängd och kör pÃ¥ el-tillsats tills detta är Ã¥tgärdat.


Sedan har du troligen ytterligare fel (om inte LP-pressostaten verkligen är heltrasig) och det är att du suger lågt tryck och det i sin tur beror på i många fall att det inte levereras värme till evaporatorn vilket ofta beror på stopp i KB-cirkulationen om det är jord/bergvärme, inga fläktar som startar eller helt igenisad evaporator det är luft. i mer sällsynta fall köldmediebrist eller expansionsventilfel.

om det så att din LP löser ut pga. kall evaporator och sedan bara ger en eller två faser till kompressorn emellanåt vid start så kanske den har slagit på och av ofta och fått sina kontakter brända och du har haft problemet ett tag utan att du vet om det.
 





Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe Fighter Twin - lågtryckspressostaten löser ut
« Svar #2 skrivet: 04 december 2012, 20:41:52 »
Kolla att alla 3 faser är ordentligt tilldragna i alla plintar.

Sedan som xxargs, säger försök att inte köra den om den saknar faser.
Det blir bara godnatt av det.

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad sigmast

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter Twin - lågtryckspressostaten löser ut
« Svar #3 skrivet: 05 december 2012, 15:21:58 »
Stort tack för era svar!
Värmepumpen används fn.inte och kommer heller inte att användas förrän den blivit fixad.
Att den försöker starta kompressorn på färre faser än tre baserar jag på hur den låter när den försöker starta men misslyckas, och att det är spänning på alla tre kontakter som går till kompressorn när den startar som den ska men inte när den bara "burrar".
Förångaren (vilket väl är det samma som evaporatorn?) verkar inte vara igensatt och är defenitivt inte igenisad.
Om detta vore felet borde den inte heller avge någon närmvärd värme antar jag. Det samma gäller väl vid trasig expansionsventil eller brist på köldmedel?
Jag kan även nämna att innan jag fick detta fel, så hade jag ingen cirkulation mellan elpannan och värmepumpen och då löste högtryckspressostaten ut eftersom den inte kunde avge någon värme. Det lyckades jag åtgärda och fick därefter alltså det här problemet i stället.

Utloggad sigmast

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter Twin - lågtryckspressostaten löser ut
« Svar #4 skrivet: 06 december 2012, 14:40:15 »
Jag har nu fastställt att jag hade fel angående strömförsörjningen. Jag räknade bara kablar utan att titta närmare på vart de gick någonstans :-(
Det är en enfaskompressor och inget annat! Två av kablarna går till en termostat som förmodligen mäter temperaturen i tanken och ska stänga av kompressorn om vattnet blir för varmt. Det sitter förmodligen även en skyddskrets i kompressorn som även den kan lösa ut.
I vilket fall sitter följande delar i serie och om någon av dessa löser ut, så försvinner spänningen över kompressorn:
Skyddskrets för vatten
Skyddskrets kompressor (antar jag)
LÃ¥gtryckspressostat
Högtryckspressostat
NÃ¥gon av dessa delar, förmodligen lÃ¥gtryckspressostaten, gör att kompressorn försöker starta med ca 115V efter att kompressorn stoppats av LP.  Efter ett tag fÃ¥r den Ã¥ter igen 220V och dÃ¥ startar kompressorn.
Jag misstänker att LPn har ett startläge där den tillåter "fel" tryck. Denna tid verkar i så fall vara ett par minuter.
Antagligen har LP  fastnat i detta läge (gissar jag) och därför bryter den sÃ¥ snart som den gör över till normal drift och nÃ¥got gör att den under ett tag lämnar reducerad spänning när den Ã¥tergÃ¥tt till normalt läge. Kanske nÃ¥gon kontakt som är lite trög eller liknanade.
Jag chansade och kopplade förbi LPn (kanske dumt gjort) och då går VPn som förväntat. Kompressorn håller en temperatur på ca. 65grad, mätt utanpå kompressorn. Vattnet som cirkulerar mellan VP och EP värms några grader och det blir ingen isbildning.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Nibe Fighter Twin - lågtryckspressostaten löser ut
« Svar #5 skrivet: 06 december 2012, 17:00:03 »
Du startar inte en 230V kompressor på 115 Volt i spänning - det skall vara full spänning eller ingen alls som det är en ON/OFF-kompressor med driftkondensator.

när du mäter 115 Volt,  har du nÃ¥gon ström alls genom kompressorn eller är det bara en lite läckström.

115 Volt är annars en typisk spänning som chassiet får om den med jordad stickpropp är kopplad till en ojordad uttag pga. avstörningskondenatorerna i switchade nätdelar (tex för styrningen).

med andra ord, jaga vidare på ev. elfel eller brända kontakter i pressostater och strömbrytare. Även driftkondensatorn bör kollas eller bytas till en ny motorkondensator med samma kapacitans som den gamla - för om kondensatorn går sönder och tappar kapacitans så blir kompressorn väldigt klen för att klara starter ordentligt även om den får full ström.

har du strömbegränsare/mjukstartsaggregat så är den också kraftigt misstänkt - om den har 115 Volt spänningsfall och >> 10 ampere när kompressorn försöker starta så är det något i denna som snabbt borde bli varmt...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 339
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!