Jag har nu fastställt att jag hade fel angående strömförsörjningen. Jag räknade bara kablar utan att titta närmare på vart de gick någonstans :-(
Det är en enfaskompressor och inget annat! Två av kablarna går till en termostat som förmodligen mäter temperaturen i tanken och ska stänga av kompressorn om vattnet blir för varmt. Det sitter förmodligen även en skyddskrets i kompressorn som även den kan lösa ut.
I vilket fall sitter följande delar i serie och om någon av dessa löser ut, så försvinner spänningen över kompressorn:
Skyddskrets för vatten
Skyddskrets kompressor (antar jag)
Lågtryckspressostat
Högtryckspressostat
Någon av dessa delar, förmodligen lågtryckspressostaten, gör att kompressorn försöker starta med ca 115V efter att kompressorn stoppats av LP. Efter ett tag får den åter igen 220V och då startar kompressorn.
Jag misstänker att LPn har ett startläge där den tillåter "fel" tryck. Denna tid verkar i så fall vara ett par minuter.
Antagligen har LP fastnat i detta läge (gissar jag) och därför bryter den så snart som den gör över till normal drift och något gör att den under ett tag lämnar reducerad spänning när den återgått till normalt läge. Kanske någon kontakt som är lite trög eller liknanade.
Jag chansade och kopplade förbi LPn (kanske dumt gjort) och då går VPn som förväntat. Kompressorn håller en temperatur på ca. 65grad, mätt utanpå kompressorn. Vattnet som cirkulerar mellan VP och EP värms några grader och det blir ingen isbildning.