CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: MS-larm på Fighter 1215 med för lite vatten och för små raddar.  (läst 1602 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Padawan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla fantastikt kompetenta pumppratare! (Det här är inget som jag säger varje gång).

Jag är sedan november 2011 ägare till ett hus som värms med bergvärme. Så fort det kryper under -10 så börjar pumpen sporadiskt larma HP/MS-larm. Jag måste då öppna luckan och återställa motorskyddet innan jag startar om pumpen. Detta inträffar bara vid VB börvärden över ca 60 grader. Vid Kurvlutning 10 med +3 parallellförskjutning erhåller vi runt 22 grader inomhus, vilket är det vi önskar åtnjuta. När temperaturen som i helgen börjar krypa nedåt under -10 så inträffar ovanstående HP/MSlarm. Jag har även med framgång stängt av tillsatsvärmen (elpatronen) och kört pumpen på enbart kompressor (bott här i ett år och kom på i förrgår. Ibland tar det tid!). Då löser inte motorskyddet ut, men pumpen hinner ju aldrig ikapp med gradminuterna, och vi får något kallare inomhus (inte mycket, 18 grader på morgonen). Det största problemet är att det krävs en manuell åtgärd när pumpen larmar tills det att den börjar producera värme igen. Förra vintern, innan vi lärde oss, så var pumpen avstängd titt som tätt när vi kom hem och det var kallt i huset.


Miljön
160 m2 hus byggt på 1920-talet. Tilläggsisolerat enligt förra ägaren sedan dess. 3-glasfönster med stora glaspartier i vardagsrum.
Nibe Fighter 1215-8,5 installerad april 2004
Ettrörssystem med tre slingor: En för övervåning, en för nedervåning + golvvärme 20m3, en för värmegolv till hall och badrum.
5 radiatorer + en handdukstork på nedervåningen, 5 radiatorer på övervåningen.
3,47 m2 radiatoryta med enkelpanel, 1,31 m2 med dubbelpanel. Radiatorerna är av modell vedeldning. Om jag knappar in värden här så ser jag att radiatorerna skulle behöva vara dubbelt så stora, undantaget golvvärmen (som jag inte vet hur jag skall räkna med).
Golvvärmen shuntas med egen cirkulationspump. Cirkulationspumpen vibrerar lätt och tycks fungera.
Det finns inget sätt att strypa individuella radiatorer utöver termostaterna. Det finns inte heller något sätt att strypa de olika slingorna.
Handdukstorken, dvs radiator nummer 2 på nedervåningsslingan, har ingen.. bypass? Dvs vattnet till resterande radiatorer på nedervången (samt golvvärmen) måste först passera handdukstorken. Vi stänger inte handdukstorkstermostaten längre, fast den blir varm. Vi hänger våra handdukar någon annanstans istället :P.
Konstant högt delta-t på 15 grader, antagligen pga golvvärmen? Smutsfiltret är rengjort. Cirkulationspumpen går för fullt på läge 3. Om jag pillar ner hastigheten på cirkulationspumpen under drift får jag omedelbar ett HP/MS-larm. (Dock osäker på om det var motorskyddet som löste ut den gången. Om det är relevant kan jag göra om det för att kolla).


Serviceteknikers förslag på åtgärder
Installera en arbetstank (antagligen en bra ide i vilket fall som helst?)
Skruvade upp motorskydssäkringen (?) till 8A istället för 7A som den stod på. En rund,svart liten plastratt på motoskyddet i fråga.
Gav rådet (och hjälpte till att) rycka ut en av faserna på elpatronen i pumpen för att den skulle värma med 4kW istället för 6kW och då inte komma upp i de höga temperaturerna som gör att den larmar (66 grader framledning). Eller så var teorin. Den verkar komma upp i de temperaturerna utan problem iallafall.

Här kan man se den utdragna fas-kabeln:


Här är nederdelen på min pump där faskablarna finns:



Vad tror ni? Är det bra åtgärder? Mitt primära mål är att få pumpen att sluta larma på MS. Att den inte orkar med att värma kåken är helt ok och ett hanterbart problem men att det stänger av sig när det blir kallt är väldigt påfrestande.

Vänliga, tacksamma hälsningar,
Padawan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13118
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
Grundproblemet verkar vara att huset behöver högre framedningstemp än vad kompressorn trivs med (Populärt kallat elpannesyndromet). Det finns väl egentligen bara två lösningar:

- Uppgradera värmesystemet så att ni klarar er med lite lägre framledningstemp. Det kan räcka att byta ut några av de sämsta radiatorerna, alternativt sätta in en fläktkonvektor på nåt strategiskt ställe.
- Minska effekten på elpatronen (går det inte att begränsa i styrsystemet istället för att koppla ur elektriskt?) och acceptera att det blir kallare inne.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 24949
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om det verkligen är motorskyddet som löser ut så är det underligt att den löser just då elpatron slår på?
Jag skulle ta hem en riktig elektriker som få kolla upp grejerna.

Sen behöver du sannolikt en arbetstank för att få normalt delta över värmepumpen.

Jag har kopplat om elpatron till 3 x 1 kW för att begränsa tillskottet, det är rätt enkelt, kolla i manualen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Padawan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om det verkligen är motorskyddet som löser ut så är det underligt att den löser just då elpatron slår på?

Mja för att förtydliga så larmar inte pumpen direkt när patronen slår till, utan den går tills framledningen kommer upp i 66 grader. Sen larmar den. Jag har fått känslan av att det har med temperatur och tid att göra att den larmar, inte elen, och att det är den något lägre framledningen som gör att den klarar sig utan att larma.

@purjo: Menar du att du inte tror att en arbetstank kommer att hjälpa mot larmandet?

Tack för svar så långt.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 24949
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
MS/HP -larm betyder att det är antingen motorskydd eller högtryckspressostaten.
Har du provat att bara starta om din värmepump utan att återställa motorskyddet?
För det vore logiskt om det vore just högtryckspressostaten som löser ut.

Det enda som ev skulle kunna göra att motorskyddet löser vid så pass höga temperaturer är att högtryckspressostaten inte funkar som den ska, och kompressorn börjar gå så pass tungt av värmeutveckling och mottryck att motorskyddet löser på detta.

Du bör ställa in ett (A) i parantesen efter VB-r i meny 3 så att driftpressostaten stoppar kompressorn vid höga tryck och temperaturer innan nått går sönder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Padawan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej hej, Carl och tack för svar!

Jo det är klart att jag provat att bara fippla med knappen. Det duger inte. Måste trycka på Motorskyddet.

Jag har nu ändrat VBr () till A. Det stod (54) förut.
Om nu högtryckspressostaten inte fungerar som den ska, vad kan jag förvänta mig efter denna ändring? Och finns det något sätt jag kan verifiera att den fungerar?

Kan det vara kompressorn som börjar ge upp?  :'(

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 24949
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det som händer om trycket blir så pass högt i kondensorn att driftpressostaten löser ut, så stoppas kompressorn och endast elpatron värmer huset. Det finns mycket skrivet om detta här (kallas för elpannesyndromet). Men det är hur som helst bättre än att man kör sönder grejerna.

Märkströmmen på denna kompressor är 6,7 A så jag tror inte den är slut, det behövs inte så mycket högre tryck innan den går över 7 A.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?