0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag är inte så bra på nibe men det verkar ju som du hela tiden ligger på -399 i gradminuter. start tillsatts ligger på -400. Kan det vara så att värmepumpens styrdator inte låter GM gå ner till -400 och starta tillsatsen förrän du har en skillnad mellan BÖR och ÄR som är 20 grader eller mer. Dvs vid -18 grader krävs det att din värmepump kommer ner i en framledning på max 35 grader innan tillsatts går in. Då är tillsattsen per definition inte längre något annat än en ren säkerhetsfunktion. Min rekommendation är att du minskar start tillsatts från -400 till -600 samt att du ändrar start av tillsatts till ett standardvärde. Som det ser ut, utifrån min begränsade kompetens med avseende på nibes styrsystem, så verkar du behöva tillskott men den tillåts inte få detta. Och då står du och stampar där du är med en sakta sjunkande innetemp.
ok, tack! GM för komp nått som skall/kan sänkas? startat 2254 952h vv109h...Finns det annat som kan göras för att förbättra min vp inför vintern? idiot frågor kanske men ställer dom ändå!:) Och läser ju att flera liknande anläggningar klara -20 utan att tillsatsen träder in? jag tvivlar på att ja har för liten anläggning för mitt hus.. ca 80kvm + 60kvm källare.. ? el är den för stor?riktigt låg nivå här känner jag men har inte brytt mig om vp för än nu när den inte beter sig som jag vill!Glad och tacksam David att du tar dig tid!:)