0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag vet inte, men jag kan delge dig min tro:En bult är en bult därför att den bultas med mothåll, oftast en mutter. En bult dras med fördel åt från muttersidan.En skruv är avsedd att skruvas i något material antingen genom att själv skapa en gänggång, eller i en redan förberedd dylik. Därför så skulle jag nog kalla exempelvis en sexkants m4-skruv för bult om den muttras på något, och skruv om den skruvas in i något.Så tror jag
No tummen upp. Jag hade ju tvärfel Men nu sitter man ivf. på mer kunskap än vad man gjorde igår
Jo du har rätt, det blev en tankegroda igen. Naturligtvis är det en nit. En bult behöver nog inte ens ha ett mothåll.
Hm... Mekarna på jobbet kallar maskinskruven för bult ända ner till typ M6, och vipps, där blev det en skruv.Spelar ingen roll om dom muttrar eller skruvar i gods.Har även från annat håll hört förklaringen att har den 6-kantsskalle är det en bult.(fransking då frågar jag)?Jag har hört allehanda förklaringar på detta, men här verkar dom flesta vara rörande överrens med min uppfattning Då kan jag dra vidare mitt korståg