Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad pÃ¥ skruv Ã¥ bult?  (läst 11081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Skillnad på skruv å bult?
« Svar #30 skrivet: 06 december 2012, 11:19:43 »
Arbetsmetoden verkar absolut ha en avgörande roll för definitionen av ämnet.
Att man tar en "bult" och borrar ett hål i framändan som man med en sprint låser den gör den i mina ögon till en sprint, tex en dragsprint att koppla på ett släp med.
Jag tror att en bult ska med våld införas i ett något för litet hål och därmed sitta kvar av friktionen, eller med en kil låsa den från baksidan.
Bulten ska alltså sitta fast i materialet som den sitter i, som en spik.
Således borde alla bultar ha en avfasning i ändan, annars blir de svårt. Sc:,h
hplp har alltså två kopparnitar brevid dosan.
Om det är nit eller bult är ju inte bestämt ännu. Väljer jag presspassning och inte gör något annat än att driva in dem så måste det bli bult. ::)
Är det en trångborrad bricka jag använder att driva bulten i så kan materialet mellan skalle och bricka vara löst och ledat men det är ju ändå bultat ihop. Skulle jag däremot stuka änden så har jag nitat bulten. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Gustaf S

  • Sopeldare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skillnad på skruv å bult?
« Svar #31 skrivet: 06 december 2012, 11:26:30 »
Men är det inte svårt å få in bulten i en trångborrad bricka utan avfasning? Jag kan bara tänka mig, har aldrig provat. Sc:,h
140m2 timmerkåk fr 18?? som är upphottad med en 5:a utv tilläggsisolering, 3-glas, 0,5m pappersisolering på vind.
Golvvärme, Kunzel vedpanna 25kW 3*500l ack, 10m2 plana solfångare, 9-10kW JVP Terrawatt, 400m i sandig jord. Södra Dalarna

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Skillnad på skruv å bult?
« Svar #32 skrivet: 06 december 2012, 11:36:14 »
Men är det inte svårt å få in bulten i en trångborrad bricka utan avfasning? Jag kan bara tänka mig, har aldrig provat. Sc:,h
Nej fasen kan vara i stycket du skall sätta bulten i.
Läser man i reservdelslistor för kolvmotorer så benämns även en i ämnet rörlig del som är låst med segersäkring att vara bult.
http://www.scooty.se/motor-delar/cylinder-kolv/kolvsats-tnt-50cc-am6.html
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Gustaf S

  • Sopeldare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skillnad på skruv å bult?
« Svar #33 skrivet: 06 december 2012, 11:56:22 »
Säger som peter dalle "tänkte inte på de" :)
Men varför skulle man välja att ha fasningen i stycket där ett annat stycke ska fästas, det blir ju ett hålrum mellan styckerna då, risken blir ju att bulten kan skjuvas.
Kolvbulten måste mer räknas som maskindel än fästelement. Därför kan kolvbulten heta bult likväl som bult man dricker, en annan kategori alltså.
140m2 timmerkåk fr 18?? som är upphottad med en 5:a utv tilläggsisolering, 3-glas, 0,5m pappersisolering på vind.
Golvvärme, Kunzel vedpanna 25kW 3*500l ack, 10m2 plana solfångare, 9-10kW JVP Terrawatt, 400m i sandig jord. Södra Dalarna

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Skillnad på skruv å bult?
« Svar #34 skrivet: 06 december 2012, 12:09:28 »
Säger som peter dalle "tänkte inte på de" :)
Men varför skulle man välja att ha fasningen i stycket där ett annat stycke ska fästas, det blir ju ett hålrum mellan styckerna då, risken blir ju att bulten kan skjuvas.
Kolvbulten måste mer räknas som maskindel än fästelement. Därför kan kolvbulten heta bult likväl som bult man dricker, en annan kategori alltså.
Nja, någon tiondels mm till fas tror jag inte gör något. Ett lager i vilket man pressar i en axel ser ut så.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Gustaf S

  • Sopeldare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skillnad på skruv å bult?
« Svar #35 skrivet: 06 december 2012, 12:19:51 »
Nä där har du rätt...men en axel är ju också fasad och jag vill påstå att den fasningen är större än den i lagret.
Nåväl, då kan det väll va två kopparbultar du har då!
140m2 timmerkåk fr 18?? som är upphottad med en 5:a utv tilläggsisolering, 3-glas, 0,5m pappersisolering på vind.
Golvvärme, Kunzel vedpanna 25kW 3*500l ack, 10m2 plana solfångare, 9-10kW JVP Terrawatt, 400m i sandig jord. Södra Dalarna

Utloggad Gustaf S

  • Sopeldare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skillnad på skruv å bult?
« Svar #36 skrivet: 06 december 2012, 12:33:43 »
Ångrar mig, du har två nitar!!!
Fasningen i lagret finns där för att inte ha vassa kanter som det lätt kan slås flisor ur vid pressningen. Annars vill man ha så stor yta i lagret som möjligt. Alltså bättre fasa axeln för att få in den i lagret.
Notera att jag har egentligen ingen som helst aning utan spånar bara!!!!
140m2 timmerkåk fr 18?? som är upphottad med en 5:a utv tilläggsisolering, 3-glas, 0,5m pappersisolering på vind.
Golvvärme, Kunzel vedpanna 25kW 3*500l ack, 10m2 plana solfångare, 9-10kW JVP Terrawatt, 400m i sandig jord. Södra Dalarna

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Skillnad på skruv å bult?
« Svar #37 skrivet: 06 december 2012, 12:42:22 »
Substantivet 'nit' kommer väl ifrÃ¥n verbet 'nita' som avser själva deformationsprocessen? En nit är alltsÃ¥ en bult ända tills man har nitat den i änden  tummenupp
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gustaf S

  • Sopeldare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skillnad på skruv å bult?
« Svar #38 skrivet: 06 december 2012, 12:58:46 »
Substantivet 'nit' kommer väl ifrÃ¥n verbet 'nita' som avser själva deformationsprocessen? En nit är alltsÃ¥ en bult ända tills man har nitat den i änden  tummenupp

Substantivet "bult" kommer väl ifrån verbet "bulta" OSV
En bult är alltså en nit ända tills man bultat den? ;)
Näe en bult är en bult och en nit en nit, tror jag. Sen säger jag inte att det inte går att nita en bult eller viseversa men att i grundutförande har bulten en fasning eller spår.
140m2 timmerkåk fr 18?? som är upphottad med en 5:a utv tilläggsisolering, 3-glas, 0,5m pappersisolering på vind.
Golvvärme, Kunzel vedpanna 25kW 3*500l ack, 10m2 plana solfångare, 9-10kW JVP Terrawatt, 400m i sandig jord. Södra Dalarna

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Skillnad på skruv å bult?
« Svar #39 skrivet: 06 december 2012, 13:20:39 »
Det har hänt att när jag behövt en sprint och inte haft någon, har jag tagit en skruv som jag bultat och för säkerhet skull även nitat. :) Och det är sant. tummenupp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Skillnad på skruv å bult?
« Svar #40 skrivet: 13 december 2012, 20:14:25 »
Sedan kan man diskutera skillnaden på spik, stift och nubb.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Skillnad på skruv å bult?
« Svar #41 skrivet: 13 december 2012, 21:11:27 »
Sedan kan man diskutera skillnaden på spik, stift och nubb.
Hujeda mig, den blir inte enkel. :o
dyckert, pappspik, möbelspik å trådspik finns säkert fler. :-X
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 352
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!