Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Allt kallare brunn  (läst 7144 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P-O Quist

  • Gäst
P-O Quist
Allt kallare brunn
« skrivet: 03 december 2012, 08:40:52 »
Hej
2002 installerade vi en CTC EcoHeat 7 med ett borrhål på 140 m. De översta 10 m på hålet är luft pga vi bor på en bergknalle. Pumpen har fungerat bra förutom kompressorn som havererade efter 5 år (men byttes till en ny). Jag brukar notera några mätvärden då och då, och har med åren märkt att temperaturen på inkommande och utgående brine sjunker så sakteliga. Några månader efter installation (dec-jan-feb 2003) var det typiska värdena 2 / - 1 (efter att kompressorn gått ett tag). Just nu är det -1 / -2. I slutet av förra vintersäsongen var det -2 / -4. Uppenbart skulle hålet varit lite djupare, kanske 200 m?

Jag ser att det finns mycket erfarenhet på forumet och att mitt fall inte är unikt, och jag har läst mig till en hel del av dessa. Men jag skulle gärna ta del av forumets klokskap m a p följande frågor:
1. Om jag låter borra ett till hål, ca 15 m bort, och dra slangen i slinga ner i det också. Hur djupt bör det hålet vara?
2. Kan jag koppla in en luft/vatten pump till CTC'n som värmer under vår-sommar-höst, för att spara berget till vintern?
3. Eller är det smartare att sätta en luft/luft pump som gör samma jobb, och sen bara värma kranvatten med pumpen under vår-sommar-höst?
4. Finns det något annat man bör göra (förutom att sänka inne temp, men det är inget alternativ - gillar inte att frysa på vintern).

Tack /P-O

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Allt kallare brunn
« Svar #1 skrivet: 03 december 2012, 19:53:04 »
Några andra saker du kan fundera på:
5. Kan du tilläggsisolera huset? Lite extra isolering på vinden kan göra en hel del.
6. Vad har du för typ av ventilation, kan man t ex koppla en frånluftsåtervinning mot brine (som då värmer borran lite)?
7. Är hela tomten bergknalle eller finns det tomtmark med minst en meter djup jord? I så fall kan man koppla ihop borran med en bit jordvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

P-O Quist

  • Gäst
P-O Quist
SV: Allt kallare brunn
« Svar #2 skrivet: 03 december 2012, 21:53:05 »
Hej Carl

Tack för tipsen, men ...
- Tilläggsisolerade vinden och bytte lister runt fönsterna gjorde jag för två år sen, och det blev en stor skillnad på inomhusklimatet. Speciellt riktigt kalla dagar.
- Och huset har självdrag så det blir omständigt att ändra.
- Och tyvärr, tomten är nästintill en bergknalle. 1 m djup jord finns nästan ingenstans.

/P-O

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Allt kallare brunn
« Svar #3 skrivet: 03 december 2012, 22:37:40 »
det billigaste är väl att ha en luft-luftvärmepump som komplement.
Typ om du har en källare där du kan sätta den och den vägen bespara värmepumpen lite. Kan dock bli problem med vattenvolymen i fall du  stänger ner hela källaren.

Bäst är ju att komplettera hålet och det går att göra.

Måste ju alla dagar vara bättre än att skaffa en luft/vattenvärmepump.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Allt kallare brunn
« Svar #4 skrivet: 03 december 2012, 23:09:47 »
Det låter som du har problem med ett hjärnspöke!
Eller har du några verkliga problem? Att du har -2/-4 är väll egentligen inget problem, visst du kanske förlorar några % i effektivitet jämfört med 0/-2. Så länge du har en inkommande brine på -4 eller så så finns det egentligen inte så mycket att oroa sig för. Visst om du hade vetat om detta vid installationen skulle man såklart borrat 20-30m djupare. Men med den situationen du är i nu, så finns det inget vettigt alternativ för att öka din effektivitet.
Du kanske kan spara några hundralappar per år på att borra ett nytt hål (det skulle isåfall förmodligen behöva vara paralellkopplat) säg att du borrar för 40 000kr och sparar 500kr/år så skulle det ta 80 år att betala av den investeringen. Om du vill sänka energikostnaden så gör något annat istället, byt fönster, isolera varhelst det passar osv... alla dessa har bättre avbetalningsplaner än att borra mera...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

P-O Quist

  • Gäst
P-O Quist
SV: Allt kallare brunn
« Svar #5 skrivet: 06 december 2012, 21:25:36 »
Hej

Ja kanske har det blivit ett hjärnspöke. Vad jag oroar mig för är ju att inkommande brine blir så kall att köldmediet slutar fungera. Hur långt ner kan man köra utan risk? Köldmedium är R407C.

I mjukvaran finns en säkerhetsparameter som heter MinBrineTemp som är satt till -5C. Är det någon som vet om det är på inkommande eller utgående brine? Det framgår inte ur manualen.

/P-O

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Allt kallare brunn
« Svar #6 skrivet: 07 december 2012, 11:27:33 »
-5 låter lite tidigt för en spärr. Men det kanske är olika på olika värmepumpar. Oavsett vilket så är väl inte planen att komma ner dit i alla fall :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

P-O Quist

  • Gäst
P-O Quist
SV: Allt kallare brunn
« Svar #7 skrivet: 08 december 2012, 23:08:13 »
Nej, målet är ju inte att sänka tempen i brunnen. Men eftersom jag kommit så pass nära, men det tagit 10 år, kan det vara intressant att veta hur mycket teknisk marginal det finns.

Om jag t ex sänker MinBrineTemp till -7, och det fortfarande funkar (fast med lite sämre verkningsgrad), så är det kanske det enda jag behöver göra för att kunna fortsätta att njuta av min problemfria bergvärme i ytterligare 10 år.

/P-O

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Allt kallare brunn
« Svar #8 skrivet: 09 december 2012, 09:55:43 »
vämepumpen ska ju klara det. Vad som händer med kollektorn vet jag inte. Typ om det fryser. Men brinet ska väl klara mer än så får man hoppas
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Allt kallare brunn
« Svar #9 skrivet: 09 december 2012, 10:10:08 »
På min 1245 så är min temp ut -8 men går att öka till -12. Går din cp i maxfart.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Legless

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Allt kallare brunn
« Svar #10 skrivet: 09 december 2012, 10:23:11 »
3. Eller är det smartare att sätta en luft/luft pump som gör samma jobb, och sen bara värma kranvatten med pumpen under vår-sommar-höst?

Hej!

Så har jag gjort (p.g.a. en underdimensionerad BVP). Under vintern kör jag dessutom BVPn med en lägre kurva vilket gynnar hålet. Jag är helt nöjd med LLVP-lösningen.

Vänligen / Gunnar

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Allt kallare brunn
« Svar #11 skrivet: 09 december 2012, 10:29:08 »
En lägre kurva med lägre framledning tar mera energi ur hålet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Allt kallare brunn
« Svar #12 skrivet: 09 december 2012, 10:33:03 »
mjae.

Ju högre temperatur man väljer att ha inomhus desto mer energi kommer förbrukas ur berget och från elbolaget.

om jag sänker temperaturen inne genom att sänka kurvan kommer jag dra mindre ström och få en högre temperatur på brinet, allt annat lika.

visst kan det väl finnas extrema fall där man även efter en mindre sänkning går 100% och då skulle det väl finnas fall där man kan säga så.

Eller är jag ute och cyklar?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
SV: Allt kallare brunn
« Svar #13 skrivet: 09 december 2012, 10:40:12 »
Nej det är rätt om vp går mindre gynnas borran men en vp som är underdimensionerad som går med spets hjälp stora delar av året för att få tillräckligt hög framledning får sämre cop och sämre cop gynnar borran men inte plånboken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Legless

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Allt kallare brunn
« Svar #14 skrivet: 09 december 2012, 11:03:02 »

Tack vare att jag har tillgång till LLVPn har jag kunnat blockera eltillskott och sänka värmekurvan. Antal starter och drifttid per start har gått ner jämfört med den värmekurva som krävs utan LLVP. Visst hade det varit bättre om BVPn orkat med ner till -20, men nu är det som det är ...

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!