0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Total el minus hushålls el för mig ca 30kWh. [/color] VP drift tar mellan 1,5-2kW/h. Lustigt med kallare ute då rad laddning sker tar VP endast 1,4kW total effekt i steg B (högsta hast) .avgiven effekt ca 5kW. (mätt med värmemätare)Varmare ute då jag fick 8kW ut tog den jämt 2,0KW förbrukning.
Men fläkt konvektor och golvvärme låg temp system vill man ej ha så hög temp på framledning. Bättre med jämnare värme mindrer knäppningar vid växling etc. Det betyder 28gr retur och 36gr framl. Har jag läge 2 på pumpen har jag istället 24 retur och 38 framledning.
Sen gick andra kontaktorn in kompr gick igång började tugga igång med värme. Nu har jag helt plötsligt 5kW värme ut med flöde 400l/h.Mina värde är nu normala tycker jag. Värmen stiger hela tiden i bostaden och VV utan eltillskott.UTE ..........................-2,0gr förångn T.................. -11,4grSugas T .....................3,4grVätskeledn T...............32,2grHetgas T.....................98,9grRetur VB T...................30,7grDiff T............................12,1grFranl VP T.....................42,8grRad laddning ger nu ....5kWFlöde 400l/h
Hej Janne,Kan du förklara lite mer om flödesjusteringen.Har en 2005/8 och en 500 liters tank.
Jag får inte upp mer än 43-max 45° i tanken och VP går hela tiden.Har jag för högt flöde?
Hur vet man att man hittar rätt deltaP, antar att man måste justera flödet och sedan vänta ett tag.Kan man utläsa flödet eller måste man koppla på extern mätutrustning?Tacksam för svar