Måste först få säga att ni är grymt snälla som tar er tid! Uppskattas!

...så tar du lite olja på pinnen och ta en skruvmejsel och tryck nedåt några gånger...
PS:Att det har bildats is är narturligtvis inte bra.Vet du om integralen har legat(-720) under en längre tid.
Gjort och efter 24h så orkar den ge ytterligare någon grad, men inte mer. Om ventilen är så billig, så ska jag se till att byta den asap. Värt att testa i varje fall.
Integralen har legat -720 ca ett dygn, inte mer. Just nu ligger den på +2°C, men då har jag kladdat lite - dvs sänkt kurvan till 36 från 40, samtidigt som utetemp ökat från -6°C till -4°C. BÖR-värde på framledning är nu 39°C och ÄR-värde 40°C. Så den har orkat jobba igen underskottet tillsammans med elpatronen.
Skötselanvisning finns hos thermia.fi...
Har du kollat om det bubblar i synglaset?
Tackar!

Ja, det bubblar inte och den visar grönt = torrt.
Hur gammal är anläggningen? Stenålderspump låter som så där 10 år gammal och då är det en helt normal installation för den tiden som rimligtvis inte kan fungera bättre än den gör...
Förmodligen är flödena till radiatorerna inte intrimmade...
Helt rätt! Pumpen installerades i april 2001, så den har snart 12 år på nacken.
Har gått igenom radiatorerna, dvs luftat, öppnat de få termostater som finns (på några enstaka) och strypt returen på första radiatorn efter pumpen. Alla hade en diff på precis 5°C utom det första, så det ströp jag en aning. Kollat med IR-termometer. Jag har väldigt stora fönster = väldigt stora panelradiatorer.
Komforten är kanon och jag har inga problem med värmebehovet - det som retar mig är att VP inte orkar ge mer mot rad-slingan. När den jobbar mot varmvattenberedaren så ökar den snabbt - och SÅ många radiatorer har jag inte, så volymen kan inte vara MYCKET större i radiatorslingan än mantelvolymen på varmvattenberedaren...

Ska som sagt byta växelventilen (om inte så bara för skojs skull) så jag kan utesluta den felkällan.
Än en gång - tack för att ni tar er tid!