Jo TS jag vet att det är knepigt, men genom att jämföra angiven db på min nuvarande med hur jag uppfattar ljudet så finns iaf en koppling till db, sen vet jag också att olika frekvenser och hur man uppfattar ljudet spelar roll. Har precis fått veta från ME att min nuvarande maskin från 2002 är på 4,8kw med ett cop på 3,6 vid 7gr. ljudnivån anges till 24/30/35. Det är såklart ovetenskapliga frågor från mig, men jag vill ha en pump lagom för mina 125kvm enplan med placering under lågt fönster. Det finns ingen bättre placering tyvärr, men fönstret är så lågt så det går inte att möblera framför så på det viset bör luften stoppas skapligt lite hoppas jag. Därav försöker jag hitta en modell med lite bättre effekt vid lägre temp, samt med så liten innerdel som möjligt och naturligtvis helst inte med högre db än nuvarande gamla burk. Fönsterbrädan sticker ut ca15cm så hur jag än gör kommer innerdelen sticka ut, men ju mindre ju bättre. Den nuvarande sitter vid matbordet i köket, men stör ändå inte så man tänker på det och den kör jag nästan hela tiden på maxvarv.