Tack för alla svar och all hjälp jag fått hittills!

Ska under helgen pröva det ni har föreslagit.
Nu har jag en liten fundering och några frågeställningar efter lite diskussion med smarta (eller?) kollegor på jobbet.
Jag har ju konstaterat att det susar i radiatorerna och att det knäpper/knakar.
Tes: Ju högre flöde ju högre sus. Eller?
Jag kunde i natt konstatera följande:
Elementen är ljumma, det är svinkallt i ljummet. Plötsligt börjar knäppande/knakande. Jag lägger då handen på inlopp till radiator (före termostaten) och på själva radiatorn.
Jag känner knäpparna i rören (dvs. det är rören som låter) och jag känner även hur temperaturen (där jag håller händerna) stiger markant. Efter ca: 2 min dör knäppningar ut och temperaturen i radiatorn återgår till ljummet.
KAN det vara så att jag har för högt flöde genom elementen? Hur fungerar VPn? Jag är läst något om Delta T (temperaturdifferens?) och funderar på om det är så att om flödet genom elementen är för stort/snabbt så blir dT så lågt att pannan slår ifrån? Dvs, dom 2 minuterna som radiatorerna värms upp är inte tillräckligt länge för att konvektionen(?) ska hinna värma upp rummet?
Hur reglerar jag flödet i värmeslingorna? Hur reglerar jag "huvud"-flödet till radiatorerna?
Kan någon hjälpa mig identifiera dels vad det är men även vad de används till, sakerna på bilden (vet att den ena är en termostat)
Tillägg: Jag upplever även att utedelen (kompressorn) går mest hela tiden...