När pumpen går kontinuerligt brukar jag räkna med att 1/3 av värmeöverföringsmotståndet ligger i slang och borrhål och 2/3 i berget. Om man med krama ut 30 % mer menar att värmeflödet vid samma köldbärartemperaturer blir 130 % av värmeflödet för två slangar, eller, vilket är samma sak, att temperaturskillnaden berg-köldbärare minskar till 10/13 vid oförändrad värmeflöde, skulle jag vilja säga att de överdriver.
Jag resonerar på följande sätt. Om temperaturdifferensen berg-köldbärare är 10 grader ligger 6,7 grader av temperaturfallet ligger i berget och 3,3 grader i borrhål och slang. Med dubbel kollektorslang skulle temperaturfallet berg-köldbärare minska till 10x10/13 = 7,7 grader. Skulle påståendet vara sant skulle det bara bli en grads temperaturfall i borrhål och slang. En dubbel kollektorslang skulle alltså överföra värme 3,3 gånger bättre än en vanlig slang vilket är orimligt.
Förmodligen är det så att dubbel kollektorslang ökar värmeöverföringen i borrhålet med 30 % vilket skulle betyda 10 % bättre totalt.