Har haft den stora äran att testa en mjukvaru-uppgradering till IVT490 och är riktigt imponerad.
Mjukvaran inkluderar ett programläge "intelligent energidrift" som automatiskt stänger av delar av värmesystemet efter en dusch så att kompressorn kan värma varmvattnet istället för att elpatronen rycker in.
Systemet höjer också varmvattentemperaturen från 50 till som mest 58 grader när värme och varmvattenbehovet är mindre än vad kompressorn klarar. På så sätt slipper kompressorn gå in i viloläge mitt på dagen för att sedan slå till med elpatron mitt i natten.
Har hittills testat mjukvaran i 1 vecka och måste säga att jag är riktigt imponerad. Besparingen på 1 vecka är ungefär 20kwh jfm period med motsvarande väder, allt annat lika.
Skämt åsido, tyvärr har IVT ännu inte kommit ut med en sådan mjukvaru-uppgradering. Inlägget ovan var bara ett önsketänk, ingen verklighet. Men ekonomiläget i IVT490 är verkligen ingen "smart" mjukvara. Den slösar ofta och är oberäknelig. Måste ställa 8.1.2 på 60 min. Med 120min har varmvattnet sjunkit från 50 till blott 35 grader flera gånger när det blivit kallare ute och radiatorer är påslagna. Det blir eltillskott det.