0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Daisekai 7 Polar har bra prestasjoner i Toshiba`s skrytebrosjyre . Raptus
Rixner; Energimyndighetens test görs enligt citat: "Avgiven värmeffekt mäts upp vid en inomhustemperatur på + 20°C och när värmepumpen går på högsta fläkthastighet, luftriktaren är inställd på lägsta luftmotstånd och är försedd med grovfilter."Men det innebär inte att Toshiba försöker underdriva avgiven effekt heller. Då vore de korkade?
de här med hur energimyndighetens tester funkar känner jag till sedan tidigare så de var inget nytt, men trodde du hade läst mitt tidigare inlägg där skillnaden i de siffror jag angav mellan toshibas broshyr och energimyndighetens tester visar på bättre värden vid de veerkliga testerna än vad toshiba uppger i sin broshyr. de klart att toshiba inte med mening uppger lägre siffror för avgiven effekt men de överskattar heller inte sina uppgivna värden utan håller snarare ned dem, det har väl visat sig ganska tydligt om man ser tillbaka i tiden att testerna oftast visar ett bättre resultat än vad de själva har uppgivit i sina broshyrer.
Ursäkta om jag bryter mig in i tråden och frågar om max värmeeffekt. Enligt Polarpumpen är maxeffekten på Toshiba 35-ND 6.7kW, enligt Ventilationsutveckling är motsvarande siffra 7,7kW. Där, hos Ventilationsutveckling kallas pumpen Toshiba Super Daisekai 6, är det samma pump som Polarpumpens 35-ND?
ja det är helt samma pump, och den är på max 7,7 kw. de är polarpumpen som inte har ordning på sina siffror och blandar ihop dem rätt ofta mellan olika slags pumpar och modeller. de har inte bara fel när det gäller maxeffekt för 35-nd utan även nominell effekt som de uppger till 3,2 kw, och det är rätt effekt för modell 25-nd. rätt nominell effekt för 35-nd är 4,2 kw
Rozeman; Det är samma SAVP2-ND, enligt servicemanual är det 7,7kW.
Rozeman; Jag skulle vänta på 7:an. Sen är frågan när den dyker upp? O prislappen...Då menar jag RAS-35N3AVP-ND eller tom RAS-45N3AVP-ND. Att den kan tillgodogöra sig mer effekt samt att den ändå ligger på 800-7000W låter som något jag vill ha i mitt eget hus. Stirra dig inte blind på uppgiven COP.