Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installations kostnad. Vad är rimligt?  (läst 14947 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #30 skrivet: 01 december 2012, 23:49:05 »


Vad är det som du tror är så dyrt? Material får jag till inköpspris. Och jobbet är inte särkilt stort 6st rör som ska kopplas och sedan luftas.

Bravida skulle ha 15-25K... Överpris!!

Håller du med allt material är det ett bra pris.
Skall han hålla med rör, rördelar, ventiler mm så är det "för" billigt, och troligen som Cocacola skriver ett svartjobb.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #31 skrivet: 02 december 2012, 00:15:02 »
Vi får se vad det landar på. Installationen är planerad till den 14/12. Åter kommer med blider och pris.
IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #32 skrivet: 02 december 2012, 02:24:45 »
Jag kopplade in allt själv och materialkostnaden landade på ca 6000:-* för ~7-8 meter cu28 x 2 mellan VP'n och elpannan, 2st 1" flexslangar, elkabel, kaplsingar och erfordliga brytare plus några meter blandade rördimensioner, kapillärkopplingar, några ventiler och andra tillbehör för att ansluta allt till tappvatten- och värmesystem. Arbetstiden, inklusive att ställa prylarna på plats var en helg för två oerfarna personer.

Har du förberett med rördragning mellan ute- och innedel, prylarna står på plats och anslutingarna till värme- och tappvattensystem är i direk anslutning till pannan så är det ett rimligt pris.


* Totalt blev det ca 7500:-, men det inkluderar ett par vattenmätare och lite annan loggningsutrustning samt omdragning av några rör som var lite för klena eller felplacerade...
« Senast ändrad: 02 december 2012, 02:28:32 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #33 skrivet: 02 december 2012, 07:55:42 »
Nja Purjo. ( första gången jag inte håller med dig :))
5000 kr inklusive moms och arbete matrial.
Du och en polare jobbade en helg ca 32 timmar(kan ha vart mer då man vill bli klar). För att överhuvud taget kunna tänka så här, Det här gör jag själv !
Ja då är man oftast en Händig/ kunnig/ flyhänt människa. Alltså det finns gener som gör att man skulle lika gärna kunna vara en
Hantverkare/montör av något slag,, Det är ni med på va ?
I ditt fall har du alla verktyg hemma och på plats för att utföra jobbet.
Rörisen ska Ã¥ka till kund plocka ut matrialet,,( räkna du den tiden pÃ¥ dig själv? Hur lÃ¥ng tid tog det att sammanställa matrial specen och fÃ¥ hem grejerna) plocka upp alla verktyg som gÃ¥r Ã¥t . Ska du löda  help , det gÃ¥r inte idag med dom heta arbeten krav som finns ,
Sen ska jobbet utföras och verktygen ska in i bilen och rörisen ska hem till firman sin , Då 5000 kr inte ens räcker till matrialet i en standard installatio
Får rörisen Panta burkar på stan för att ställa salt på bordet!
2 man 2 dagar , 32 timmar + tid , Det där är  i närheten av timmarna man mÃ¥ste avsätta , Beroende pÃ¥ hur ser ut pÃ¥ plats och med allt kringarbete

Det priset TS fick av Bravida är ett hyffsat relevant pris och inget ocker .
Det är i närheten av vad ett företag behöver för ett sånt jobb.
Tro mig det blir inte pengar över för en kväll på Stureplan av det jobbet.
Det räcker knappt till till en kokt korv med bröd ! När Anders Borg  föräkringarna leverantörena bil kostnader revisor/bokföringstjänster löner lilla lokalen är betald. certifieringskostnader
NÃ¥nstans mellan 3-5% av ca 20 tkr inklusive moms ( innan moms ca 16 tkr ). SÃ¥ det dom " Ockrar TS pÃ¥ Max 800 kr och som sämst för företaget 480 kr  dontknow. Dom pengarna behövs för nyinvesteringar framtida kurser , Och sÃ¥ klart direktörens otroligt stora utedelning som kommer varje Ã¥r i en VVS firma :'(
Cocacola
« Senast ändrad: 02 december 2012, 08:03:08 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #34 skrivet: 02 december 2012, 08:51:22 »
Jag antar att man som egenföretagare, rörmokare. Har ett lager och inte behöver åka runt på stan ochleta delar. Såna timmar kan man inte ta betalt för. För en rörmokare kostar kanske en privat person ca. 500-600kr/tim. Arbetar han 8 timmar och får betalt för 4, borde juh han dag gå runt ekonomiskt.
IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #35 skrivet: 02 december 2012, 09:08:27 »
2 man 2 dagar , 32 timmar + tid , Det där är  i närheten av timmarna man mÃ¥ste avsätta , Beroende pÃ¥ hur ser ut pÃ¥ plats och med allt kringarbete

Jo, men om allt står på plats och det bara är att ansluta rören och koppla in elen så kan det väl inte ta så lång tid?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #36 skrivet: 02 december 2012, 09:49:45 »
Nja nu tänkte jag på det du gjorde hemma hos dig Purjo.
Ta in och ut en panna , fixa underlaget och håltagning tar en stund,

Alladin 86 har du tittat på tjockleken på rsk boken? en rörfirma kan inte ha hela sortimentet hemma på lager , Då skulle vi behöva en 2500 m2 lager allihopa , det är därför det finns VVS grossister , Vi rörisar behöver dom för att det är omöjligt att bedriva verksamhet utan dom , tas grossisten bort är det slut på snabb service.

Du måste skämta med mig ? ska jag jobba med dina grejer 8 timmar och få betalt för 4
Jag mÃ¥ste frÃ¥ga ,,, hur försörjer du dig ? Är det rika föräldrar och hög veckopeng?  För mig är det sÃ¥ här och jag tror det är lika för alla andra som inte har rika föräldrar och hög veckopeng .
8 timmar om dagen krävs det för att få verksamheten att gå runt .
Av 21 arbetsdagar pÃ¥ en mÃ¥nad mÃ¥ste man ha full tid för att klara täcka kostnaderna för lön/ semester/ jul ledigt / kläm dagar mm  10 mÃ¥naders inkomst ska täcka kostnader för 12 pÃ¥ en anställd,,
Alladin 86 vart tror du pengarna för din semester kommer ifrån ?
Det är lika för alla .
Det här är egentligen grundläggande kunskaper i samhällsekonomi.
Att snuva Anders Borg på pengar drabbar alla negativt!
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #37 skrivet: 02 december 2012, 10:35:40 »
Jag har varken rika föräldrar eller nån veckopeng. Jag själv jobbar som montör. Och på mitt jobb är det iaf så att bara för att jag får betalt för 8 timmar en dag. Betyder inte det att jag drar in pengar alla dom 8 timmarna.

Och detta är inget jävla svart jobb. Staten ska allt få sin del av kakan, det behöver du inte vara orolig för.
IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #38 skrivet: 02 december 2012, 10:45:19 »
Jag antar att man som egenföretagare, rörmokare. Har ett lager och inte behöver åka runt på stan ochleta delar. Såna timmar kan man inte ta betalt för. För en rörmokare kostar kanske en privat person ca. 500-600kr/tim. Arbetar han 8 timmar och får betalt för 4, borde juh han dag gå runt ekonomiskt.

Jag tror att just det här inlägget kan reta upp många. Jag har själv vid flera tillfällen börjat dagen med att lasta och köra hem material till någon kund. burit fram materialet och etablerat alla verktyg/maskiner som behövs. först när man börjat med själva arbetet anser dessa att min tidräknare skall starta. Jag skulle aldrig arbeta 4 av 8h gratis åt någon okänd, det funkar inte så. Vad är det för fel på folk som tror att hantverkaren skall vara med och betala projekten med sina pengar? Sc:,h

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #39 skrivet: 02 december 2012, 10:50:31 »
Oj då !
Det va inte meningen att väcka arga otrevliga toner , jag citerade ett " utryck"  när jag frÃ¥ga om rika förädrar och hög veckopeng.

Du får betalt för 8 timmar om dagen som montör för du är där mellan 0700-1600 . Kan inte ditt företag debitera för större delen av din tid på plats dröjer det inte många månader innan varslet kommer,, Degen är slut!!!! Säger chefen, vi kan alla gå hem , jag vet ingen instans som kastar allmosor på privata företagare och dess anställda,

Får han ihop ditt pannrumm och pump för 5000 kr ink moms arbete resor och matrial vore jag ytterst tacksam om du bad honom pm mig, för då finns det jobb till den firman ..
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #40 skrivet: 02 december 2012, 10:57:58 »
Jag är förman för ett litet arbetslag som åker runt mycket i norgr och monterar, garage, ladugårdar, olika byggen på typ 1000-2000kvadrat. Det innebär mycket planering som inte är möjlig att ta betalt för. Jag har jobbat på firman i 6 år och det rullar fortfarande.

Vi väntar ett par veckor så ska jag redovisa för alla kostnader så får vi se. Blir orolig när du är så sten säker på att det kommer att kosta mer. Time will tell.
IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #41 skrivet: 02 december 2012, 11:17:56 »
Vad räknar du med att hela kalaset ska kosta när det står på plats ?
Jag hoppas Rickard inte tycker detta är smyg reklam för det är inte menat så. ( stryk inlägget i så fall)
Utan att nämna märke , en standard luft-vatten dx 8 kW passande elpanna behöver jag
84 tkr efter ROT för att fixa , när allt är betalt Elektriker kyl gubbe VVS leverantörer löner ja ni vet är det kanske 2 tkr över . ( det ska täcka dom 2 månaderna som verksamheten ligger nere på grund av semester kläm dagar sjukskrivningar mm)
Och då är det tok drive från leverantören , allt extra bjuder man kunden på.
Nu har du i alla fall något att jämföra med
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #42 skrivet: 02 december 2012, 11:29:50 »
Mitt mål är att inte överstiga 45K och då har jag även tänkt köpa en logg utrustning. Finns något som heter Ivt home tror jag, vet ej vad det kostar men kanske 2K.
IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #43 skrivet: 02 december 2012, 12:00:01 »
45 tkr
Bara pannan kostar väll Ca 25 tkr
Värmepumpen ca 40 tkr om det är en 6 kW
Ca 65tkr
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad alladin86

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…rjäng
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installations kostnad. Vad är rimligt?
« Svar #44 skrivet: 02 december 2012, 13:13:23 »
Jaja, vi får se vad det slutar på.
IVT 600 + FC 200 Installerat 2012/12, En rörs radiatorsystem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!