0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man skall ju ha en backventil mellan de två avsticken på brine-kretsen för att förhindra cirkulation enbart genom rören till kylkonvektorn.Om man kopplar kylkonvektorn så att den startar både VP:ns brinepump och dess egen cirkulationspump när den kallar på kyla, behövs då den här backventilen egentligen? Flödet i "rätt" riktning i brine-kretsen borde väl vara såpass stort att det blir tämligen omöjligt för kylkonvektorns cirkulationspump att pumpa brinen i fel riktning? Om man monterar en backventil mellan avsticken och har cirkulationspumparna kopplade enligt ovan, så torde ju denna backventil stå öppen hela tiden när pumparna är igång i vilket fall som helst.Eller?Har redan avstick förberedda på brinekretsen för kyla, men tror inte att de har monterat backventil mellan.
Citat från: Ridax skrivet 13 november 2005, 16:29:56Man skall ju ha en backventil mellan de två avsticken på brine-kretsen för att förhindra cirkulation enbart genom rören till kylkonvektorn.Om man kopplar kylkonvektorn så att den startar både VP:ns brinepump och dess egen cirkulationspump när den kallar på kyla, behövs då den här backventilen egentligen? Flödet i "rätt" riktning i brine-kretsen borde väl vara såpass stort att det blir tämligen omöjligt för kylkonvektorns cirkulationspump att pumpa brinen i fel riktning? Om man monterar en backventil mellan avsticken och har cirkulationspumparna kopplade enligt ovan, så torde ju denna backventil stå öppen hela tiden när pumparna är igång i vilket fall som helst.Eller?Har redan avstick förberedda på brinekretsen för kyla, men tror inte att de har monterat backventil mellan.Jag är precis i dessa tankar själv. Jag har bara gjort avstick på inkommande brine. Det fungerar perfekt förutom att jag måste köra båda cirkpumparna.Till våren skall jag dra om och gå upp i dimenssion mellan avsticken för att ha en större backventil, för att inte få någon försämring i flödet pga backventilen.Någon som har synpunkter på hur känsligt det är att sätta en backventil på brinekretsen med avseende på flödet?Jag är tacksam för svar./pen15en
Visst, kör du båda pumparna så behöver du ingen backventil.Fast det är ju bättre att bara kunna köra en cirkpump.
Citat från: pen15en skrivet 13 november 2005, 21:11:24Citat från: Ridax skrivet 13 november 2005, 16:29:56Man skall ju ha en backventil mellan de två avsticken på brine-kretsen för att förhindra cirkulation enbart genom rören till kylkonvektorn.Om man kopplar kylkonvektorn så att den startar både VP:ns brinepump och dess egen cirkulationspump när den kallar på kyla, behövs då den här backventilen egentligen? Flödet i "rätt" riktning i brine-kretsen borde väl vara såpass stort att det blir tämligen omöjligt för kylkonvektorns cirkulationspump att pumpa brinen i fel riktning? Om man monterar en backventil mellan avsticken och har cirkulationspumparna kopplade enligt ovan, så torde ju denna backventil stå öppen hela tiden när pumparna är igång i vilket fall som helst.Eller?Har redan avstick förberedda på brinekretsen för kyla, men tror inte att de har monterat backventil mellan.Jag är precis i dessa tankar själv. Jag har bara gjort avstick på inkommande brine. Det fungerar perfekt förutom att jag måste köra båda cirkpumparna.Till våren skall jag dra om och gå upp i dimenssion mellan avsticken för att ha en större backventil, för att inte få någon försämring i flödet pga backventilen.Någon som har synpunkter på hur känsligt det är att sätta en backventil på brinekretsen med avseende på flödet?Jag är tacksam för svar./pen15enJag har satt in backventil i sommar. Märker ingen skillnad på deltaT på brine, så det borde inte ha påverkat flödet nämnvärt.Det är dock viktigt att man sätter in rätt typ av backventil som inte stryper.
Jag har bytt ifrån den översta v ventlerna i inlägget till en klaffventil som inte stryper alls när VPens pump går