Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: När ska man vara orolig för radon?  (läst 20299 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: När ska man vara orolig för radon?
« Svar #45 skrivet: 14 december 2012, 14:05:41 »
platta på mark har man en solid ofta 20-50cm hög platta av betong som ligger under hela huset.

Krypgrund så är det snarare ett ramverk av exempelvis leca eller liknande och i mitten är det liksom tomt. Är grunden hög nog kan man ofta krypa in eller till och med gå in på huk i grunden. Ofta har dessa konstruktioner i alla fall som minimum någon typ av inspektionsmöjlighet utifrån.

En platta på mark går det inte att komma in i, den är solid.

Via rör eller sprickor, som du inte ser för du har ju ett golv inomhus, så kan radonet komma upp. Det sugs upp ur marken eftersom du suger ut luft ur huset, bland annat.

Genom att göra som Kalle i linköping säger så skapar du ett undertryck under plattan och radonet tar då den lätta vägen ut i stället för att komma in i ditt hus. Det är en billig lösning som till och med går att göra själv, för vissa.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: När ska man vara orolig för radon?
« Svar #46 skrivet: 14 december 2012, 15:46:15 »
Tipsar lite om hur jag gjorde hemma för att få ned våra radonvärden som kom från markradon. Jag borrade ett 110mm hål i mitten på huset. Där trädde jag ned ett rör som jag kopplade till en IRE 125 med en 5stegs trafo. Kör den på steg 3 och det reducerade radonhalten från 850 till 50. Inte kostade det speciellt mycket heller el va svårt så det finns inte så mycket anledning att hålla på att labba. Billigare men helt ok diamantborr för håltagning i betongplattan finns för ca 250-300kr på Jula. Nu hade jag visserligen bra förutsättningar då min platta är lagd på singel. Sedan detta gjorts har jag även installerat Pax multi passad i båda badrummen så jag tror siffran är ännu lägre nu då det bara var självdrag innan.

MVH
Kalle


Kolla bara så att det inte går ngt viktigt där du skall borra...
Typ golvvärme, el eller VA.

Har själv golvvärme har inte vågat borra någonstans i golvet.  :o

Nuförtiden är det ganska vanligt vid nyproduktion att man i känsliga områden (områden med hög radonhalt) lägger ned en slang typ dränslang. I singelbädden där huset skall placeras.

Underlättar avsevärt om man senare skulle upptäcka höga radonvärden.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad nttekniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: När ska man vara orolig för radon?
« Svar #47 skrivet: 17 december 2012, 22:16:23 »
är det platta på mark eller krypgrund av något slag.
Troligen så är det platta på mark då det är 20cm betong plattor under hela huset.
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad nttekniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: När ska man vara orolig för radon?
« Svar #48 skrivet: 17 december 2012, 22:25:04 »
Tipsar lite om hur jag gjorde hemma för att få ned våra radonvärden som kom från markradon. Jag borrade ett 110mm hål i mitten på huset. Där trädde jag ned ett rör som jag kopplade till en IRE 125 med en 5stegs trafo. Kör den på steg 3 och det reducerade radonhalten från 850 till 50. Inte kostade det speciellt mycket heller el va svårt så det finns inte så mycket anledning att hålla på att labba. Billigare men helt ok diamantborr för håltagning i betongplattan finns för ca 250-300kr på Jula. Nu hade jag visserligen bra förutsättningar då min platta är lagd på singel. Sedan detta gjorts har jag även installerat Pax multi passad i båda badrummen så jag tror siffran är ännu lägre nu då det bara var självdrag innan.

MVH
Kalle
Vad är IRE 125 med en 5stegs trafo för något?
Hur kan jag försäkra att det inte finns någon vattenrör eller el osv..?
Kan man installera Pax multi passad i badrummet utan att riskera att tätskiktet skadas?
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: När ska man vara orolig för radon?
« Svar #49 skrivet: 17 december 2012, 23:56:35 »
det är troligen en fläkt med en variabel strömtillförsel för att kunna justera hastigheten.

Dom flesta hus har ritningar som visar vart rören går i huset/grunden.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad nttekniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: När ska man vara orolig för radon?
« Svar #50 skrivet: 18 december 2012, 12:31:13 »

Dom flesta hus har ritningar som visar vart rören går i huset/grunden.
Inget jag har fått av förra ägaren, finns dem sparad i kommunen eller nån annanstans?
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: När ska man vara orolig för radon?
« Svar #51 skrivet: 18 december 2012, 12:45:26 »
det var ju synd. Gissningsvis använde man ritningar när man byggde huset :)
Man kan ju undra varför en tidigare ägare skulle tillåta något sådant att komma bort :(

Någon gång har ju fastigheten fått ett byggnadslov. Huruvida ritningar finns kvar från detta tillfälle vet jag inte. Och vilka ritningar som ingår vet jag inte heller. Det är helt klart värt att ta reda på. Även om du bara hittar någon enstaka ritning den vägen så kanske det går att lista ut vem som gjort ritningen och den vägen få fram fler ritningar.

Annars så gäller principen om sunt förnuft i de flesta byggnationer.
Dvs om du har inkommande vatten och avlopp på norra sidan av huset och inget kök eller badrum på södra sidan så går det ju att lista ut vart det inte längre finns risk att gå ner i vattenrör. Om det finns en övervåning brukar det gå att hitta vart rören går upp. Vanligt förekommande i samband med trapphus etc.

Elen brukar väl sällan dras några längre avstånd i grunden i ett trähus.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: När ska man vara orolig för radon?
« Svar #52 skrivet: 18 december 2012, 12:50:56 »
Jag har inga ritningar från när mitt hus byggdes heller. Iofs skulle jag inte ha så stor nytta av dom eftersom rinnande vatten, el och centralvärme inte var så vanligt på den tiden  ::)

Om det är ett fabriksbyggt modulhus så kanske tillverkaren har ritningar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!