Jag skriver som jag alltid skriver: Kolla först din värmekurva så att den passar till LVVP. Förmodligen gör det det men du kan inte räkna med att alla firmor tänker på att pumpen kan stanna redan vid ett par minusgrader om din framledning eller retur är för hög. Vad har dina tilltänkta leverantörer räknat med för framledning vid DUT och vad är DUT hos dig?
Om du söker på EcoEl här på forumet så ser du att väldigt många har problem med att få tillräckligt mycket varmvatten utan att använda elpatronen onödigt. En lösning här är att sätta en extern VVB som spetsvärmare och då läcker inte övre del ner elpatronsvärme i undre delen som VP laddar. Men CTC har redan löst detta problemet iom deras EcoZenith I550 (
http://www.ctcvarme.se/web/EcoZenith/Helprodukter/CTC_-_varme/Ovriga_Produkter/CTC_EcoZenith/CTC_EcoZenith_I550-220.aspx). Jag har ingen personlig erfarenhet av den men en snabb titt på konstruktionen visar att den är mycket modernare än EcoEl; bland annat kan den ladda övre delen helt oberoende av undre medan EcoElens övre del kan endast VP-laddas genom värmeledning och då måste undre del vara varmare än övre vilket ger reducerad verkningsgrad. Inte helt förvånande är I550 också dyrare men den är också bättre för stora VP (längre körtider = färre start/stopp) och med 10 kW VP lär den klara sig nästan helt utan elpatron. Personligen hade jag inte tvekat utan valt den dyrare, du får bättre verkningsgrad i systemet och mycket mer varmvatten.
Det skiljer inte så mycket mellan CTC EcoAir 110 "Villa" och "Polar Edition". Verkningsgraden är marginellt lägre med Polaren men jobbar samtidigt längre ner i utetemp och ger högre effekt när det är riktigt kallt ute. Dessutom ingår kondensskålen i Polar men inte i Villa och det är ungefär det som är prisskillnaden. Jag valde själv en Arctic EVI framför Arctic vilket är Mecaterms motsvarigheter till EcoAir Polar resp Villa. Jag hade inte tvekat utan tagit en Polar, inte minst eftersom den jobbar med lägre hetgastemperatur och borde rimligtvis slita mindre på kompressorn. Polar ger också möjlighet till högre temperaturer, se sid 21 (
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=30fa6479-395a-455c-a05c-bbd3b44e678e&MediaArchive_ForceDownload=true.
Vad gäller 8 kW vs 10 kW: CTCn är ju en shuntad lösning så det är ju inte så noga om VP är lite för stor. Men vad pumpen ger vid +7°C är ganska ointressant på en shuntad lösning, kolla istället vad den ger vid -7°C. Här behöver du effekten så att inte framledningen sjunker vid avfrostning, VP hinner aldrig jobba ikapp och elpatronen går då in i onödan.
Jag håller med Lmf, om du nu ändå tittar på CTC och därmed kan leva med att växla vatten därute så är rimligtvis Atecen inte ett dumt alternativ.
/Marcus