Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Problem spola golvslingor
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Problem spola golvslingor (läst 3273 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ogge
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 19
Karma +0/-0
ogge
«
skrivet:
11 november 2012, 19:41:04 »
Citera
Hej
Nu har jag kört fast ordentligt.
Tänkte att jag skulle spola genom slingorna enl konstens alla regler,jag har en Thermotech golvfördelare med 8 slingor och på denna sitter automatisk luftning på tilllopp samt retur, under dessa sitter således slanganslutning,trodde i min enfald att det är väl bara att koppla in sig på dessa och spola en slinga i taget och sen är allt bra!
Här sitter jag fortfarande och funderar på vad som skulle gå så lätt
Är det ngn som kan förklara,är det någon slags backventil eller har hjärnan bara hamnat i nåt slags viloläge.
Det ska sägas att det är framförallt 2 slingor som spökar, det verkar helt enkelt inte cirkulera nåt vidare i dessa.
Och eftersom det misslyckades att spola så kör jag nu endast denna slinga för att se vad som händer,har dragit igen bypassen eftesom det annars går denn vägen.
Skulle vara väldigt tacksam för kreativa ideer.
MVH OGGE
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30698
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Problem spola golvslingor
«
Svar #1 skrivet:
11 november 2012, 20:45:46 »
Citera
Funkar det inte att ens spola genom dessa 2 slingor eller är det så att du spolat genom men inte får nån cirkulation sen när du kör på värmen?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
ogge
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ogge
«
Svar #2 skrivet:
11 november 2012, 21:16:11 »
Citera
Nä jag får inte i nåt vatten ens när jag kopplar in på slanganslutningarna så jag undrar om jag gör fel helt enkelt.är det inte rätt att koppla så eller sitter det nån backventil på nåt sätt så man måste koppla förbi.
Tycker även att det verkar väldigt trögt i dom två slingor som är huvudproblemet,lite därför jag kände att man ville spola igenom .men som sagt får inte in nåt vatten .
Har nu öppnat alla slingor till den justering det låg på tidigare men har bypasen stängd nu eftersom det verkade gå den vägen i viss mån istället för slingorna,får väl se vad som händer när man tvingar det den vägen.
Inga rusgivare finns inkopplad så det finns så att säga fri lejd till pumpen.
Men det vore ju skönt och veta att det gick att spola igenom.
MVH OGGE
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30698
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
11 november 2012, 21:36:17 »
Citera
Sorry, har inget bra svar.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
ogge
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ogge
«
Svar #4 skrivet:
11 november 2012, 22:03:12 »
Citera
Ok tack i alla fall ska grubbla vidare får vi se vad som händer,förr eller senar ska det nog gå att spola ur på nåt vis, tror att det är ganska primärt att förvissa sig om att det är fri cirkulation.
Men som sagt ser fram mot alla input i ärendet
MVH OGGE
Loggat
Abuquir
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 757
Karma +0/-0
Kön:
Offshore windfarms, theworst greenwashing there is
Abuquir
«
Svar #5 skrivet:
12 november 2012, 03:07:26 »
Citera
En liten undran bara, du har väl kopplat loss både framledning och retur innan du börjat spola?
Jag antar att du gjort det, då kan det vara så att fram eller returen inte går in på samma ställe över och under varandra på fördelarna. det är inte helt ovanligt att framledaren sitter riktigt, men att returen kanske sitter på annan plats på returen i fördelaren, den kanske sitter vid sidan av den tilltänkta placeringen. Försöker du då spola så får du stopp ifall du har pluggat hålen och kanske stänkt av golv värmefördelarna.
Loggat
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)
Perak
En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
Expert på värmepump
Antal inlägg: 516
Karma +0/-0
Varför blir allt så komplicerat till en själv??
Perak
«
Svar #6 skrivet:
12 november 2012, 16:23:39 »
Citera
Korkad fråga kanske! Men du har väl kollat så alla förinställningar är fullt öppna. LK,s gamla fördelare var ofta "nästan" stängda.
Loggat
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss
ogge
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ogge
«
Svar #7 skrivet:
12 november 2012, 21:42:03 »
Citera
Problemet löst tummenuppDet var helt enkelt så att själva slanganslutningen fungerade som en slags ventil så det ska bara vara att öppna den så blir det bara att ösa på,otroligt fiffigt men vet man inte så vet man inte livet är en lång skola hihi.
Blev tvungen att åka och jobba borta men till helgen ska det väl lyckas!
Vidare rapport kommer
MVH OGGE
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1276
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Börje__
Heat?
KristofferN
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info