Varför ska Värmekabeln värma helt i onödan?Enligt alla Monteringsanvisningar
för trågvärmarkabeln på min Panasonic E9GKE och alla andra Panasonicpumpar och kanske andra fabrikat? så ska kabel kopplas in så att den
ALLTID värmer (även när pumpen är avslagen på fjärren)
.
Vansinnigt nog kommer den för mej konsumera ca 657kwh om året
(utan termostat) och det verkar bara vara jag och någon enstaka annan som reagerar på detta vansinne.
Jag skriver detta för att väcka er andra i denna fråga då värmekabelns totala förbrukning lätt kommer kosta mer än vad hela värmepumpen kostade i inköp.
Jag har några teorier på hur detta går att lösa och kanske ni har andra ideer o synpunkter på en lösning.
Bakgrund:
Min E9GKE är nymonterad och funkar perfekt, men nu när det varit 3-5 minusgrader så hade ett 2cm islager bildats i tråget så att isen började spränga upp mot kylflänsarna. Min 75w värmekabel som inte var kopplad skall kopplas in på anslutning 1 resp 2 som alltid är strömförande så länge VP elkontakt sitter i urtaget. Jag sökte dock efter annan spänningskälla som inte var strömförande då pumpen var avstängd men alla var strömförande.
Detta måste gå att lösa enkelt på annat sätt så att kabeln bara värmer då det behövs?
Om jag har fattat VP funktion så avisas utedelen då och då genom att växelventilen slår om gasriktningen så att VPn för en kort stund går som en AC och tar värme inne och skickar till utedelen så att den tinar av. Problemet uppstår då smältvattnet ute droppar ner på bottenplåten (tråget) som är kall och vattnet fryserfast där så att isen till sist spränger sönder elementet. Därför skall då tråget hållas varmt med en värmekabel så att vattnet kan droppa ner på marken istället för att frysa fast.
Lösning?
När VPn producerar värme produceras inget smältvatten och därmed behöver inte värmekabeln vara i drift men när utedelen avisas automatiskt måste värmekabeln gå på.
Är jag helt fel ute om jag sätter ett relä med styrspänning från växelventilen så att spänning bara släpps fram till värmekabeln när det behövs.
Har jag fel? Har ni andra lösningar