Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Våra Trågvärmare Värmekabel kostar 900:- /År i el !! . Går det Relästyra den??  (läst 8967 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perantoniohansson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Enligt alla Monteringsanvisningar .,;- för trågvärmarkabeln på min Panasonic E9GKE och alla andra Panasonicpumpar och kanske andra fabrikat? så ska kabel kopplas in så att den ALLTID värmer (även när pumpen är avslagen på fjärren) >:(.
Vansinnigt nog kommer den för mej konsumera ca 657kwh om året  :'((utan termostat) och det verkar bara vara jag och någon enstaka annan som reagerar på detta vansinne.
Jag skriver detta för att väcka er andra i denna fråga då värmekabelns totala förbrukning lätt kommer kosta mer än vad hela värmepumpen kostade i inköp.
Jag har några teorier på hur detta går att lösa och kanske ni har andra ideer o synpunkter på en lösning.

Bakgrund:
Min E9GKE är nymonterad och funkar perfekt, men nu när det varit 3-5 minusgrader så hade ett 2cm islager bildats i tråget så att isen började spränga upp mot kylflänsarna. Min 75w värmekabel som inte var kopplad skall kopplas in på anslutning 1 resp 2 som alltid är strömförande så länge VP elkontakt sitter i urtaget. Jag sökte dock efter annan spänningskälla som inte var strömförande då pumpen var avstängd men alla var strömförande.
Detta måste gå att lösa enkelt på annat sätt så att kabeln bara värmer då det behövs?

Om jag har fattat VP funktion så avisas utedelen då och då genom att växelventilen slår om gasriktningen så att VPn för en kort stund går som en AC och tar värme inne och skickar till utedelen så att den tinar av. Problemet uppstår då smältvattnet ute droppar ner på bottenplåten (tråget) som är kall och vattnet fryserfast där så att isen till sist spränger sönder elementet. Därför skall då tråget hållas varmt med en värmekabel så att vattnet kan droppa ner på marken istället för att frysa fast.

Lösning?
När VPn producerar värme produceras inget smältvatten och därmed behöver inte värmekabeln vara i drift men när utedelen avisas automatiskt måste värmekabeln gå på.
Är jag helt fel ute om jag sätter ett relä med styrspänning från växelventilen så att spänning bara släpps fram till värmekabeln när det behövs.
Har jag fel?  Har ni andra lösningar help

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
Nog finns det massor av folk som fipplat med sina trågvärmekablar. ;)

Själv har jag faktiskt inte brytt mig och vet inte, men om jag räknar med att den är igång tre månader om året på en tvågradig termostat så blir det 162kWh per år (vår plasmatv konsumerar över 1MWh per år). Om kabeln ligger precis under förångaren ser man att den oftare är isfri nedersta delen och det borde innebära att den energin kabeln avger inte är helt bortkastad heller även om det bara blir en liten fjutt.

Sedan finns det pumpar där trågvärmen bara går när pumpen går. Eller pumpar där trågvärmen går enbart under avfrostning. Eller så struntar man i trågvärmen helt. Vid rätt förhållanden kan det fungera, men inte hos mig.

Sätt en strömbrytare på den och sätt på den när du ser att det behövs.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
Enig med JEB  tummenupp Sett på strømbryter som jeg gjorde på gamle RAS   :) . Kjøpte på Bilextra en bryter beregnet på båt som var vanntett ( Formstøpt gummihette) .  Sparte den raskt inn , tror bryteren kostet 79.   ;) Å det viktigste var at den sparte meg for ergrelsen med å se på at varmekabelen dro 70-80 watt unødvendig  a:gl

Raptus
« Senast ändrad: 10 november 2012, 09:46:06 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Att koppla så att den aktiveras samtidigt med att växelventilen ställer om sig funkar, men eftersom avfrostningarna är relativt korta så är det inte säkert att kabeln hinner göra någon nytta?
Ett tidrelä som håller kabeln strömsatt en stund efter avfrostningen borde vara lösningen, eller en ganska mycket kraftigare värmekabel som hinner komma upp i temp.

Eller så tar man fram vinkelslipen och kapar ur i bottentråget under elementet, så att smältvattnet dropper direkt ner på backen och fryser där istället för i tråget.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om det är 15 minusgrader så kommer tråget att vara ungefär lika kallt och vattnet fryser på direkt. Risken är att värmekabelns 75 W inte hinner smälta bort vattnet under avfrostningen. Jag säger inte att det är så, men jag hade iaf inte använt värmaren bara under avfrostningen när det är så kallt.

Jag har satt en strömbrytare på mitt system men hade inte termostaten jag hittade kostat 1000 kr hade jag satt in denna istället. Min kabel sitter i ett vanligt uttag så om någon känner till en prisvärd 230V termostat som kopplar på vid +2 och har hyfsad IP-klassning så tages tips gärna emot!

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Värmekabeln gör väl ingen nytta så fort som fläkten drar igång, c:a 1700m3/tim luft som kyler och en kabel på runt 100w som ska hålla varmt - kylfaktorn slår värmefaktorn rejält.
Däremot bör följande fungera:
2st 230V växelström-reläer, ett kopplat mot fläkten (grenkopplad) och den andra mot 4-vägarens magnetventil, (också grenkopplad) så när strömmen till fläkten bryts och fyrvägaren går i avisningsmode (kylfunktion inomhus) så ska då dessa 2 reläer tillsammans släppa fram 230V till värmekabeln.

Tågordningen då blir: Fläkt stannar -reläet släpper koppla in 230V på brytande funktion, vidare till relä 2.
Växelventil går i kylläge = strömmen bryts till växelventil, 230V från fläktreläet in/ut på brytande här också och sen vidare till värmeslingan. Sen kan man ju snitsa till det och låta dessa 2 istället ge en startpuls när båda reläerna bryter till en trappbelysnings-automatik som man ställer in på c:a 5-7 min som då kopplas mot värmeslingan, har för mig att trapp-satsen går på 80:- i byggsats
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om det har frusit på redan så isolerar isen värmekabeln/tråget och då smälter isen "inifrån" även när fläkten går och öppnar upp kanaler så att vattnet kan rinna ut. Isen i tråget blir också varmare och reducerar ny påfrysning så att kondensvattnet rinner ut direkt. Det finns ingen regel här utan det är bara att prova sig fram.

Sedan kan man göra mer eller mindre kvalificerade antaganden beroende på hur tråget och dess värmekabel ser ut, ju bättre kontakt mellan tråg och kabel desto mer idé att värma kontinuerligt. Själv leder jag ut vattnet genom en lång slang ut i en sjunkbrunn så jag vill ha min kabel varm så fort det är minusgrader; inne i slangen är det troligtvis så pass isolerat att kabeln kommer att reducera sin effekt.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Sitter det sådana kablar i alla LV-pumpar?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Sitter det sådana kablar i alla LV-pumpar?

Om du med LV menar luft/vatten så är svaret nej.
Vissa fabrikat behöver inte värmekabel i tråget men kan behöva i kondensavloppet.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Vissa går väl bara på när det börjar bli minus ute också, dvs är termostatstyrda?
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad perantoniohansson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm Elmätaren för min avstängda pump säger att 0,92kwh har gåttåt de senaste 10 timmarna.

Art Deco s lösning var seriös och lovande men det gäller till att det inte blir så omständigt o svårt att ombyggnationen aldrig blir av.

Varianten med att skära bort plåten under elementet så att droppet åker direkt ner på marken är enkel men man ska komma ihåg att trågplåtens syfte är att tvinga fläktens luft att gå genom elementet och inte smita bredvid.

Jag kan ju passa på att berätta att min pump som var utrustad med värmare frös sönder hos den tidigare ägaren när det var så kallt under en period. Is hade hamnat på tråget och vuxit på sig så att isen krossade de nedersta rören i elementet.
Jag vet inte om det är något annat som kan ta skada i utedelen men jag får lite andra ideer om hur man kan lösa dilemmat.

Problemet är att tråget bildar ett kraftigt stöd för att isen ska kunna pressa sönder elementet o ev annat. Vad händer om man skär bort plåten och ersätter med gummiduk som tätar mot luften men kan expandera neråt?.

Eller så skär man bort plåten just under elementet så att vattnet kan droppa ner men att man limmar en stående gummi remsa mellan tråget och insidan av elementets kylflänsar för att stoppa luften.

Eller kan man fylla mellanrummet mellan tråg o kylflänsar med tex silikon så att värme kan ledas igenom det från elementet ner mot tråget och då utrymmet redan är upptaget av ett flexibelt icke vattenuppsugande material så kan ingen frostsprängning uppstår mer?.

Nu har jag spånat så att det kryper pellets ur öronen, låt höra era reaktioner tummenupp

Utloggad nttekniker

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
Min kabel sitter i ett vanligt uttag så om någon känner till en prisvärd 230V termostat som kopplar på vid +2 och har hyfsad IP-klassning så tages tips gärna emot!
Köpte min kabel inkl. termostat för runt 250kr av ts comfort
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
Värmekabeln gör väl ingen nytta så fort som fläkten drar igång, c:a 1700m3/tim luft som kyler och en kabel på runt 100w som ska hålla varmt - kylfaktorn slår värmefaktorn rejält.

Någon liten fjutt borde gå tillbaka? Inget bra tillfälle (inte för foto heller) men så här såg det ut nyss på Nocrian när den snurrade. Där sitter en 75W kabel med tvågradig termostat monterad med alutape mot tråget samt under förångaren. På Toshiban ser jag inte det fenomenet då den är klamrad från fabrik och hänger i luften hela vägen.

För min del får den sitta där och vara igång, jag behöver den pga våra omständigheter. Det kan vara värt någon hundring om året för att slippa stå ute o slabba med varmvatten.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
Är det bimetalltermostat på kabel på Panasonics nya modeller NKE också ?

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
Är det bimetalltermostat på kabel på Panasonics nya modeller NKE också ?

Det finns iaf utgångar på kretskortet till crank case o base pan heater enligt servicemanualen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!