0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet är inte i första hand att givaren är för långsam utan att regleringen är för snabb. Finns det ingen möjlighet att ställa upp tiden? Eller att ställa ner förstärkningen/känsligheten?Enda sättet annars att få snabbare respons från givaren är att flytta den så nära shunten så möjligt och att förbättra värmeöverföringen. Jag satte en bit aluminiumtejp runt min givare och runt röret, blev mycket bättre reglering. Men som sagt det finns ingen anledning att ha snabb reglering på en shunt, jag har ställt min så det tar säkert en kvart för den att röra sig mellan ändlägena. Då får man heller inga svängningar.i
Det är flera som haft problem http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/138985-shuntstyrning-fran-varmepumpar-fran-bosch-och-ivt-ar-mycket-undermalig.html
Om man inte vill pilla med elektronik går det kanske att lösa med 230 V timerreläer, t.ex. typen som monteras på DIN-skena. Det verkar som att det han gjort på smurflänken är en pulsfunktion så den aldrig går mer än 1.5 s i taget även om Regon skickar en längre puls. Lite oklart om den sen skickar en ny puls efter 20 s eller om han bara räknar med att Regons pulser aldrig är längre än 20 s. Såna reläer är ganska dyra. Att hitta en långsammare shuntmotor går nog inte, jag har inte sett annat än de 90-120 s (brukar ange tiden för ett halvt eller kvarts varv).
Har du kollat om givaren(na) är OK. Jag fick ett liknande problem med min shuntstyrning för ett tag sedan -även fast jag ohmmätte motstånden som såg ut att vara OK, så löste sig hela problemet när jag bytte utegivaren... Någon form av glapp var det.
Det var nog inte roligt från ivt sida och svara på mina frågor. Så jag får väl lösa det på egen hand med hjälp av er. Problemet är ju att shuntstyrningen verkligen är usel eller så är där någon inställning jag inte hittar. Ligger gt4 tex under börsvärdet så ger regon ström till shunten ända tills den kommer upp i börsvärdet. Och det gör som jag skrivitninnan att den missar och passerar förbi pga att shunten är för snabb. Jag får väl göra något som dom i byggahus tråden med timer styrning till shunten. Något relä som bara kan ge spänning i en sekund per minut eller något liknande. Men det måste den ju kunna göra på båda Faserna. Någon vänlig själ som kan tipsa mig om ett sådant?
Du måste in i "expertnivån" och programera ner pulslängden och programera upp vilotiden mellan pulserna.Jag kan inte IVT men någon här inne kan säkert hjälpa.