Vi har tänkt att bygga till 25-28 m2 till vårt hus som nu är på 100 m2. Det ska bli ett nytt större sovrum i tillbyggnaden (nr 1 i bilden) och nuvarande sovrum, som angränsar till den nya delen, ska delas upp i toalett, klädkammare och arbetsrum (nr 2). Vi har krypgrund i hela huset och det blir det nog i tillbygget också.
Idag värmer vi huset i huvudsak med luftvärmepump och braskamin. I badrum och hall (nr 3, 4) har vi elektrisk golvvärme. Vid tillbyggnad så kommer inte nuvarande uppvärmning räcka till utan en extra luftvärmepump måste upp i så fall.
Nu till frågeställningen...
När vi ändå bygger till 25 m2 och bygger om 15 m2 känns det som ett gyllene tillfälle att lägga vattenburen golvvärme i de delarna. Det optimala hade ju förstås varit att bryta upp golvet i HELA huset och lägga slang överallt, men det blir för omfattande. Min tanke är då att man skulle kunna sätta in element i de delar av huset som inte ska byggas om. Borde vara hyfsat enkelt med rördragning iom krypgrunden.
Vår nuvarande förbrukning ligger på 11000 kWh/år, inkl. hushållsel, plus 4-6 m3 ved. En extra luftvärmepump skulle kosta 15000-20000:- och ett par tusen kWh mer per år. Med detta i åtanke skulle vi aldrig räkna hem investeringskostnaderna men vi skulle öka komforten, öka värdet på huset och öppna upp för andra värmekällor i framtiden.
Vad tror ni om denna tanke? Jag har funderat på luft/vattenpump i så fall. Hur mycket skulle byte av värmesystem kosta, i mycket grova drag, om vi ställer upp följande poster?
1. Luft/vattenpump med installation plus annat lullull som behövs för att få värmekällan komplett.
2. Element, rör och installation i den orörda delen av huset, ca 75-80 m2.
3. Läggning av vattenburen golvvärme i om-/tillbyggnaden, ca 40 m2. Jag tänker mig spårad golvspån och slang. Kommer inte ligga klinker någonstans och det blir träbjälklag med krypgrund under.