Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Uppfinnarna TV4  (läst 22378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #45 skrivet: 09 november 2012, 19:06:05 »
"Bättre" i fall som dessa är nog upp till betraktaren.
Jag tror att de flesta vill ha en så anonym hjälp som möjligt, och gålatorn väcker ju en del uppmärksamhet med sina "kryckarmstöd", det gör även ett gåbord, och det är därför jag tror att rullatorn blivit populär, den är inte riktigt lika iögonfallande.
Om man är ute efter maximal funktion borde man väl ha en sele spänd runt bröstkorgen, fäst i ett stativ som var lätt och flexibelt och med fyra hjul... Idiotsäkert.

Min mor kör med konventionell rullator när hon är ute på stan, och en sån här när hon är hemma:

Kanske i stil med en sån här?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35039
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #46 skrivet: 09 november 2012, 19:06:58 »
Ja, där har du den ultimata.  tummenupp
Lite svårt att gå på dass på egen hand bara...
Hade den varit öppen i bakkant så hade man kunnat backa in...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #47 skrivet: 09 november 2012, 19:10:45 »
Ja, där har du den ultimata.  tummenupp
Lite svårt att gå på dass på egen hand bara...
Hade den varit öppen i bakkant så hade man kunnat backa in...
Hade den varit öppen undertill kunde man bara hÃ¥llt pottan under. :-))  Och är man ute kan bara skylla pÃ¥ hunden. :)
Kan man säga då att cirkeln är sluten? ::)
« Senast ändrad: 09 november 2012, 19:14:32 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #48 skrivet: 16 november 2012, 16:44:04 »
Jag kan vara lite besviken på gårdagens program. Jag tycker Juryn skulle kunna vara lite hårdare.

Som Bludderborsten, OM det nu är så att jurygubben (vad han nu hette) nyligen sett ett flertal produkter som var väldigt lika den som visades upp så tycker inte jag att "Men det finns ju inga i affärerna" är ett bra argument. Om en produkt redan finns så är en likadan ingen ny uppfinning.

Sen kanske det var snällt och uppmuntrande för den gullige nioåringen som själv sytt sin ryggsäck, men jag förstod inte det stora med den.

Insektssnällor och annan skit får man väl tro de visar för att tittarna skall ha något att skratta åt...


Edit: Bäst igår tyckte jag nog spikskyddet var.
« Senast ändrad: 16 november 2012, 16:47:35 av Fattiglapp »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #49 skrivet: 16 november 2012, 17:08:11 »
Jag kan vara lite besviken på gårdagens program. Jag tycker Juryn skulle kunna vara lite hårdare.

Som Bludderborsten, OM det nu är så att jurygubben (vad han nu hette) nyligen sett ett flertal produkter som var väldigt lika den som visades upp så tycker inte jag att "Men det finns ju inga i affärerna" är ett bra argument. Om en produkt redan finns så är en likadan ingen ny uppfinning.

Sen kanske det var snällt och uppmuntrande för den gullige nioåringen som själv sytt sin ryggsäck, men jag förstod inte det stora med den.

Insektssnällor och annan skit får man väl tro de visar för att tittarna skall ha något att skratta åt...


Edit: Bäst igår tyckte jag nog spikskyddet var.
Det känns som de börjar få brist på objekt för att kunna fullfölja programmet. Nu behövs bara fantasi på pappret. I och för sig inget konstigt att ideérna tryter, hade jag haft någon bra idé hade jag inte visat den för miljoner tittare innan allt var skyddat och klart.
Spikskyddet, ok, men hur är det tänkt användas, skall plåten fällas in i regeln? Annars blir ju väggen ojämn. Och ,"oj, att ingen tänkt på det tidigare", jag minns en tid då man använde stålrör till el-ledningarna, kanske den tidens spikskydd. Jag ser ingen funktion om det är för snickaren som sätter gipsen, då markerar han var ledningarnar går. Kanske bra senare om någon får för sig hänga upp nåt och tycker 4"- spiket blir lagom, men rören är ju o-skyddade mellan reglarna också. Nä jag ratar även den, sökaren känns säkrare
« Senast ändrad: 16 november 2012, 17:10:09 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #50 skrivet: 16 november 2012, 17:49:57 »
Nä programmet faller med sitt upplägg, bara idioter visar upp sin icke färdiga ide för miljoner tittare.

Är det en superide är det ju bara att snabbt som attan köra ut den på marknaden.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #51 skrivet: 16 november 2012, 22:05:17 »
Jag är visserligen djurvän (äter dem inte heller), men när det gäller insekter så föredrar jag mitt "tennisracket", som jag dessutom har trimmat med en betydligt större (och livsfarligare) strömförsörjning a'la elpistol.
En enorm kulblixt + smäll sÃ¥ att det är läge för öronproppar löser samtliga insektsproblem direkt!  8)

Men gÃ¥rdagens program? Insektsfällan som sagt..  Men det där spisskyddet var ju bara fail.
Funkar väl kanske i hans kök, men är det roligare att stå och torka rent all plast från fett sen då, än att bara dra lite snabbt med trasan över köksbänken och kaklet bakom spisen?

Sen blev jag väldigt nyfiken på den vattenreningsanordningen med laser och grejer.. Var det någon som fattade hur det var tänkt att den skulle fungera? ???
Rening idag sker ju redan med både UV-ljus och annat, och helt utan klor får man väl massa bakterier och skit som växer ute i ledningsnätet?
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #52 skrivet: 17 november 2012, 09:59:38 »
En sådan dyr vattenrening har jag svårt att se hur den skulle finna en marknad. Där behovet är som störst går den fetbort, och där finns det väl också bättre lösningar. En av dem tror jag kallas "Solvatten" och om jag inte minns fel är den framtagen av en Svensk den också.

Kanske kan laserreningen fungera i på någon rymdstation där samma vätska måste användas hela tiden, men även där har väl NASA redan en fungerande produkt. Och har han jobbat med den här ide´n i 35 år eller vad det var så borde någon köpt konceptet om det verkligen vore bra.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #53 skrivet: 22 november 2012, 21:16:49 »
Vad tycks om kvällens program dÃ¥?  ::)
Det enda jag fastnade för var nog den där knoppen på kvastskaftet. Enkelt och bra, men samtidigt inte svårare än att trä på en gammal tennisboll heller..

Skrattade i allafall gott Ã¥t den där köttgrillaren... "Ã… sÃ¥ laddar man med kryddor här (stark chili kanske?) och sen sÃ¥ är det bara att köra in den!"  ^-^

Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #54 skrivet: 22 november 2012, 22:28:21 »
Jag misstänker att de inte visar de riktiga godbitarna utan sparar dem till senare program.
Många som fått ja kommer ju garanterat bli bortplockade senare eftersom uppfinningarna redan finns.

Norrlänningens snöskrapa har jag nog sett förut och att kunna byta redskap till samma skaft, ja en sådan produkt står i mitt garage med namnet Gardena på sig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35039
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #55 skrivet: 23 november 2012, 00:03:08 »
Norrlänningens snöskrapa fungerar inte för de som verkligen får snö.
Men för 08:or kanske det skulle fungera, och dÃ¥ "08:or" är mÃ¥nga fler än norrlänningar, sÃ¥ kanske det inte är en sÃ¥ dÃ¥lig ide.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #56 skrivet: 23 november 2012, 00:11:32 »
Lustigt att Martin T nämnde det där om skydd för ideérna, mer som en vädjan att någon inte skulle kopiera.
Synd inte grabbens glasslev gick vidare, den var bättre än mycket annat som gick vidare. Tänk så många gånger man stått å väntat på sin kulglass medan stackarna i glassbaren har skrapat å grävt, kunde nog vara bra med lite värme i sleven, kunde ju drivas med traf, inte nödvändigtvis batteri.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #57 skrivet: 23 november 2012, 00:16:11 »
Jag gillar ocksÃ¥ glassleven men den funkar nog tyvärr ganska dÃ¥ligt i verkligheten.  Man skulle behöva styra värme av och pÃ¥ väldigt snabbt annars trillar kulan av.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #58 skrivet: 23 november 2012, 00:21:54 »
Norrlänningens snöskrapa fungerar inte för de som verkligen får snö.
Men för 08:or kanske det skulle fungera, och dÃ¥ "08:or" är mÃ¥nga fler än norrlänningar, sÃ¥ kanske det inte är en sÃ¥ dÃ¥lig ide.  tummenupp
Nä, skrapan funkar inte, jag hade en sådan på jobbet, tillverkad nån gång på 40-talet, OT.(för er som inte vet, jag jobbade på ett före detta sockerbruk, där fanns mängder med oanvända redskap, kolskyfflar , korpar spadar mm en del var så or-ätna att de föll isär när man tog i dem, inte så konstigt med över 100 år på nacken). Skrapan var super i upp till 10 cm ny-snö, annars inte.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Uppfinnarna TV4
« Svar #59 skrivet: 23 november 2012, 00:25:32 »
Jag gillar ocksÃ¥ glassleven men den funkar nog tyvärr ganska dÃ¥ligt i verkligheten.  Man skulle behöva styra värme av och pÃ¥ väldigt snabbt annars trillar kulan av.
Mycket möjligt, men å andra sidan hur många andra ideér var fullt utvecklade.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!