0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Du menar alltså shuntventilen? Den står på det blåa fältet. Ska jag vrida den mot det röda och i så fall hur långt mot det röda?
Hej Jag har samm problem, nu hiskeliga 76 grader på tappvatten och överhettningsskyd löser ut. Har haft service två gångr senaste månaden.Jag har kommit tillrätta med fallande tryck - det var dräneringsslangen som var totalt pluggad överst. Lurigt. Bytte shunt och övertrycksventil också. Gick då i 4 dagar - därefter överhettar tappvattnet igen. Hur ställer man den temperaturen?/T
Hej,Jag har en IVT 490 som också verkar ha problem med elpatronen. Temperaturen i huset är normal, men varmvattnet är konstant skållhett. Just nu ligger GT3:1 på 81,4 grader (och tappvarmvattnet är mycket riktigt hett); GT3:2 är 84,0 grader; GT3:3 är 43,1 grader.Allt fungerade normalt fram till för någon vecka sedan, då löste överhettningsskyddet till elpatronen ut. Efter återställning trodde jag problemet var löst, men nu har jag lagt märke till att varmvattnet konstant är alldeles för varmt. Även lådan som innehåller elektroniken är konstant varm. Värmepumpen går i någon form av cykel, den startar och höjer enligt displayen gradvis effekten till runt 8 kW. Därefter går den i viloläge. Sedan startar den igen, och höjer åter gradvis effekten till runt 8 kW. All elen tycks användas till att göra varmvattnet så hett som det bara är möjligt, huset är som sagt normalvarmt.Jag har gått igenom inställningarna, även servicemenyn, och allt verkar normalt. Varmvattenspets ska normalt bara inträffa en gång i veckan. Temperaturen för tappvarmvatten är inställd på 52,0 grader. Min IVT 490 tycks dock ha fått för sig att strunta i inställlningarna och istället försöka göra tappvarmvattnet så hett som möjligt. Inga larm genereras, dock, istället går den som sagt periodvis i viloläge.Jag har haft problem med den här IVT 490 två gånger förr, och jag har tyvärr dåliga erfarenheter av två olika företag i Göteborgsområdet. Båda två hade strategin att byta så många delar som möjligt, fram tills värmepumpen började fungera igen.Är det någon som tror att detta går att fixa själv? Skulle det kunna hjälpa att öppna el-lådan och banka på några reläer? Eller kan någon föreslå en bra reparationsfirma i Göteborgsområdet, som kan analysera problemet och hitta felet, istället för att bara byta en massa delar tills det funkar?Återkommer med hur det hela fortskrider...Mvh / Fredrik.