Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var gör jag av gasen vid nedmontering  (läst 4529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Odd M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var gör jag av gasen vid nedmontering
« skrivet: 30 oktober 2012, 13:37:47 »
Min gamla värmepump är slut, en Bosh AY-XP26FR-N / AE-X26FR-N
En fackman skall montera den nya pumpen, vad det nu blir . . .
Med jag hade tänkt montera ned den gamla själv
för att sedan gjuta ett fundament till den nya utedelen.
Till synes enkelt, men hur hanterar jag gasen?
Får man släppa ut den eller ta tillvara och hur?

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Var gör jag av gasen vid nedmontering
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2012, 14:59:10 »
Det korrekta svaret blir att det är olagligt att medvetet släppa ut gasen hur som helst, och att en kyltekniker med rätt cert. måste komma och suga ner gasen i en "skrotflaska" som han/hon sedan tar med sig för destruktion. :)

Om man ändå tänker ge sig på det själv så bör man tänka på att gasen är blandad med olja, under högt tryck och delvis i vätskeform. Finns risk för köldskador om man får stänk på huden eller ännu värre i ögonen!
Rejäla handskar, heltäckande klädsel och ansiktsskydd är det som gäller med andra ord...

Går pumpen att starta? I så fall så finns det en möjlighet att du kan ställa den i kylläge och "köra över" gasen till utedelen.
Det finns några trådar här på forumet som behandlar den processen..

GÃ¥ den inte att starta längre sÃ¥ kan  du i alla fall stänga de bÃ¥da ventilerna som finns pÃ¥ utedelen innan för att begränsa utsläppet till gasen som finns i rören samt innedelen.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Odd M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var gör jag av gasen vid nedmontering
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2012, 14:29:31 »
Tack för svar. Jag kanske gör så att jag lyfter upp den och placerar den på bockar och reglar,
medan jag förbereder, gräver och gjuter för nästa pump.
Då får kylmontören ta hand om både rivning och montering av ny.
Hur känsliga är rören om man försiktigt placerar utedelen på bockar?
Behövs skyddskläder etc?

Utloggad ingen

  • Kan en del om värmepump
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var gör jag av gasen vid nedmontering
« Svar #3 skrivet: 07 december 2012, 15:26:02 »
Det korrekta svaret blir att det är olagligt att medvetet släppa ut gasen hur som helst, och att en kyltekniker med rätt cert. måste komma och suga ner gasen i en "skrotflaska" som han/hon sedan tar med sig för destruktion. :)

Om man ändå tänker ge sig på det själv så bör man tänka på att gasen är blandad med olja, under högt tryck och delvis i vätskeform. Finns risk för köldskador om man får stänk på huden eller ännu värre i ögonen!
Rejäla handskar, heltäckande klädsel och ansiktsskydd är det som gäller med andra ord...
Jeg vil aldri slippe en håndverker inn i mitt hus, og vil derfor alltid gjøre slikt arbeid selv. Da lærer jeg av at jeg noen ganger gjør dumme feil, og får masse selvtillit de ganger resultatet blir bra. Har planer om å flytte min lille luft/luft varmepumpe til hytta (stugan på svenska). Dette kan jeg enkelt gjøre selv, i alle fall hvis jeg ikke vakumsuger rørene før montering på hytta. Vet ikke hvor viktig det er å vakumsuge rørene, men det vil jeg finne ut før jeg går i gang med jobben. Pumpa er gammel og slitt og på hytta skal den kun brukes noen få uker pr år. Der vil den ikke bli brukt om vinteren og den har derfor en lett jobb å gjøre. På hytta er det vanskelig og dyrt å skaffe montør (disse er alltid dyre). Derfor gir det STOR gevinst å gjøre denne jobben selv.

Jeg er ikke så lite frustrert over at vi har myndigheter som bryr seg slik at de forsøker å forby selvmontering av varmepumer. Hvorfor bryr de seg?
Fordi de støtter en mafia som ikke liker at huseiere blir flinke og greier jobben selv! Myndigheter som er oppdatt av å redde liv og verdier, skulle selvsagt prioritere viktigere saker som til eksempel å forby all røking og å forby all bruk av fossile brensler.


Panasonic CU-E9DKE siden 2006
"Avoiding dangerous climate change" is impossible - dangerous climate change is already here.
The question is, can we avoid catastrophic climate change?     David King, UK Chief Scientist, 2007

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Var gör jag av gasen vid nedmontering
« Svar #4 skrivet: 17 december 2012, 00:07:29 »
nej, förbuden kommer inte för att skydda nån "maffia" dom är till för att folk som inte fattar varför man ska vacuumsuga inte ska sätta upp pumpar själva, men tyvärr hindrar det inte "kreti&pleti" från att göra det ändå...
lagar är inte rätt väg att gå, däremot utbildning och information, så att de inkompetenta blir kompetenta, eller i varje fall inser sin inkompetens och tar hjälp av en kompetent! certifiering eller ej spelar mindre roll, det finns inkompetenta certifierade personer också... huvudsaken som jag ser det är att jobbet blir RÄTT utfört på ett proffsigt sätt och med proffsiga verktyg, dvs fackmannamässigt!

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Var gör jag av gasen vid nedmontering
« Svar #5 skrivet: 21 december 2012, 18:02:34 »
Till saken hör också att köldmedierna som används är otroligt kraftfulla växthusgaser, i storleksordningen 1000 gånger kraftigare än koldioxid, CO2
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Var gör jag av gasen vid nedmontering
« Svar #6 skrivet: 21 december 2012, 18:48:43 »
Skulle vara intressant att veta hur mycket som släpps ut pga slarviga/snabba installationer. Det som kommer från Svenne dyi installationer är nog ganska försumbart i sammanhanget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!