0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Min två gasolkaminer står fortfarande oanvända mer än 1 år efter ingköp.Den 13 december ska det vara strömavbrott i några timmar, men då sover vi ju - så vi lär knappast frysa, eller ens märka av det.Kanske skulle staten lagstifta om 3-4 timmar långa elavbrott varje natt för att spara energi.
Vem vet? Det har ju talats om rullande elavbrott om inte strömmen räcker till… Svinkallt i några veckor över hela Europa o någon som ”glömmer” ett verktyg igen i något av våra kärnkraftverk…
Ännu större anledning att elda med ved alltså. I min kommun kan man få sota själv. Brandkåren har en kurs som kostar under tusenlappen och när man klarat den så sotar man själv därefter. Men själva kontrollen (besiktning) av eldstäder blir kvar.Jag gick den för mer än 10 år sen. Den gäller i bostad jag bor i och fastighet jag äger. Dvs ej hos granne eller nånstans. Idag ska jag sota skorstenen och båda eldstäderna. Inte så svårt. Har gjort det i mer än 10 år och besiktning kommer sen och filmar. Vi hade en sotare hemma som helt enkelt inte sotade skorstenen. Stegen stod emot och svärmor var hos oss, men han gick inte upp utan tog lite i anslutning till skorstenen vid pannan och sen stack. Fick ändå faktura på sotning. Så kan man inte ha det ju.
Nu kostar en säck vedklabbar på ICA 129kr, blir 3200 kr/m3, vilket väl kan ge ungefär 1000 kWh/m3 😬.
Fick höra i Fredags när jag pratade med en kund att de nya elmätarna som nu installeras ska ha möjlighet att bryta strömmen inbyggda.Det planeras alltså för bortkoppling av effekt bland kreti och pleti vid elbrist.
Det är inget nyhet att elen kan kunna kopplas bort vid elbrist i början på 2000 talet skulle elen kopplats bort om inte vädret hade slagit om till varmare efter jul eller om det var nyårshelgen när industrin drar igång igen det var visst 2 timmars intervall på bortkopplingen som gällde och då är det ju bra om man kan välja att koppla bort tex vanliga villor i stället för att tvingas koppla bort ett helt område där det kanske ingår ett äldreboende.