0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Allt detta skall väl ske inom 5 år? "Verkar riktigt dumt att plantera tall om granen kommer av sig själv."Alla trädslag kommer av sig själv, men planterar man så kan man spara kanske uppemot 10 år, iaf 5 år. Heh, joo, det kan man kanske tycka om man inte har koll på läget. Vet du hur det ser ut i Europa, Tjeckien tex? De tror att de kanske kan ha en granskog om 100 år, kanske. Det ser liknande ut i Tyskland, granbarkborren har slagit ut det mesta av granbeståndet i Europa. Samma håller på att hända i Sverige. Att du då tycker att det är dumt att plantera tall förstår jag inte. Kan du förklara?
Rickard: jag har pålägg på 0,89kr/ kWh förutom elpriset. Sen får många ved. Eller betalar lite. Jag fixade i år uppåt 5 kubikmeter gratis åt min granne. Jag till och med körde hem det år hen. Var från början lekt i 7 meters längder. Nya. Är man beredd att lägga lite tid och kraft så har man bra med pengar att spara.Mina föräldrar har aldrig betalat för ved. Däremot frakten. Vi anlitade riktig skogsmaskin några ggr för att få hem det från skogen.
köpte åtta kubik alved för en lusentapp i somras la en dag på att klyva o kånka in den.Brinner lika fint som björk.Bra ekonomi i det när elpriset är 2-4 kr