Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Försäkring på Nibe
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Försäkring på Nibe (läst 3554 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Conquest
Pensionerat Elektriker
Kan värmepumpar
Stad/land: Linderödsåsen. Skåne
Antal inlägg: 75
Karma +0/-0
Kön:
Jag fattar inget, förän jag provat själv.
Conquest
Försäkring på Nibe
«
skrivet:
28 oktober 2012, 22:40:44 »
Citera
Trygghetsförsäkring
Jag såg denna glädjande besked på Nibes hemsida. Det finns mera där om övriga pumpar och för företag:
Privatperson med en gällande hem-, villa- eller fritidshusförsäkring erhåller vid köp av en bergvärmepump (modell: 1126, 1145, 1226, 1245, 1150, 1250) eller en luft/vattenvärmepump (NIBE F2026 eller NIBE SPLIT) en sexårig trygghetsförsäkring på hela värmepumpsanläggningen. Försäkringen ersätter avskrivningsavdrag och självrisk. Ersättningen för självrisken maximeras till 3000 kr. Trygghetsförsäkringen kan förlängas årsvis.
Loggat
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8782
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
SV: Försäkring på Nibe
«
Svar #1 skrivet:
28 oktober 2012, 23:05:21 »
Citera
Vore det inte mer glädjande om det var en garanti istället så man som kund först slipper ta skadan via sin egen hemförsäkring för att sedan begära ersättning från nästa försäkringsbolag ??
På vissa försäkringar finns det även lite finstilt som att dom inte betalar ut ersättning om skadan kostar mindre än självrisken och åldersavdraget och det kan bli en överaskning om man har 5 eller 10 tusen i självrisk , nu har jag inte läst det finstilta i Nibes "trygghetsförsäkring" men det kan finnas en del luriga regler i försäkringar.
Men Nibe kanske har en bättre variant än dom jag sett tidigare.
Men en lång garanti vore bättre om man trodde att sina produkter höll länge så man som kund bara behöver kontakta ett företag för att få felet avhjälpt utan att blanda in flera olika försäkringsbolag.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3462
Karma +4/-7
Rdx
«
Svar #2 skrivet:
29 oktober 2012, 06:43:32 »
Citera
Ja, håller verkligen med TS Comfort om detta! Om nu värmepumpstillverkarna är så nöjda med sina produkter så borde de lämna garantier och inte utnyttja försäkringar. Då kanske man även slapp de flesta "idiot"-reparationer där man byter ut onödigt dyra komponenter "på chans" utan att lägga ner tid på felsökning. Dessutom vi andra som fixar våra maskiner själva till och med kunde få lite lägre försäkringspremier...
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19215
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
29 oktober 2012, 12:53:40 »
Citera
Tror inte försäkringen är nån nyhet fanns i all fall för ca 2 år sen när jag skaffade 10 års försäkring eller egentligen 4 år extra.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4385
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #4 skrivet:
29 oktober 2012, 13:23:39 »
Citera
Jag missade att förlänga i samband med installationen, och får förlänga med ett år i taget efter år 6
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8782
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #5 skrivet:
29 oktober 2012, 13:47:39 »
Citera
Ni som har köpt försäkringen och läst det finstilta och kanske även utnyttjat den.
Är den bättre än andra vanligt förekommande försäkringar om ni nu har jämfört tex dom som finns för luft/luft värmepumpar med Nibes ?
En del har självrisk på 5000:- eller 10000:- och har man 10000:- i självrisk så har man direkt 7000:- som man inte får ersättning för om jag förstår det som framkommit rätt.
På vissa luft/luft får man inte ersättning via trygghetsförsäkringen om skadans kostnad understiger självrisken och är det inte en så kostsam reparation så blir man inte ersatt via trygghetsförsäkringen.
Vad kostar en sådan försäkring att ta och att förlänga ?
Har ni kollat vad det kostar via eran egna hem/villaförsäkring om det finns liknande tillägg och vad dessa kostar ?
Bara normalt skeptisk till försäkringar så därför min undran
Man har väl blivit avtrubbad av dessa säljare på elgiganten med flera som tjatar ihjäl en på att teckna försäkringar !!
Långa garaniter tycker jag är melodin från tillverkarna för då kan man åtmindstånde tro att dom själva tror på att grejerna ska hålla
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4385
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #6 skrivet:
29 oktober 2012, 14:09:42 »
Citera
1500:- i självrisk på båda husen, inget speciellt för VP.
Avskrivning:
VP: inget första två åren, sedan 10% år
värmesystem, inkl kulvert: inget första 10 åren, sedan 5% per år.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19215
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #7 skrivet:
29 oktober 2012, 14:19:43 »
Citera
Har noll koll på försäkringen men hoppas den gäller om det blir nått.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
erp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Blekinge
Antal inlägg: 3207
Karma +4/-2
Kön:
erp
«
Svar #8 skrivet:
29 oktober 2012, 14:58:59 »
Citera
Jag fick min pump och panna installerad 2006 och då ingick den omtalade 6-årsförsäkringen.
Jag fick byta kompressorn och lite kringutrustning för 2 år sedan. Det gick på cirka 22 000 kr, där hemförsäkringen betalade 12 800 kr efter avdrag för ålder och självrisk, varefter sexårsförsäkringen som ingår i de flesta värmepumpar betalade resten upp till 22 000 kr. Kompressorbytet kostade alltså inget alls för mig och försäkringspengarna betalades ut inom 2 veckor från skadetillfället, och själv hade jag 30 dagar på mig att betala installatören. Alltsammans gick mycket smidigt.
Det är väl inte så lätt att få 6 års garanti, så den här försäkringen är väl inte så dum, åtminstonne inte för de som råkar ut för en större skada.
erp
Loggat
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Övriga frågor
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Försäkring på Nibe
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1175
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
curre99
rousit
Josth
Zyberdude
sigge01
Heat?
Jisse
JockeHX
Larsmaja
gluecifer
Hilton
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info