Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Fråga om placering
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Fråga om placering (läst 5073 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jimmyboy_666
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 26
Karma +0/-0
jimmyboy_666
Fråga om placering
«
skrivet:
26 oktober 2012, 22:15:25 »
Citera
Snälla kan ni hjälpa en villrådig människa som funderar på bästa placeringen av vår lågprispump som just inköpts. En zibro sc 3032.
Skulle tro att de flesta anser att den ska sitta i v.rum eller i hallen men jag är inne på att placera den i det sk. biorummet, plac 1. Den främsta anl är att utedelen då kan placeras utanför det plank som utgör gavel på altanen. Ska den sitta i v rummet plac 2 kommer utedelen hamna mitt på vår uteplats/altan och ska den sitta vid ytterdörren, plac 3 känner jag att rördragningen skämmer fasaden.
Tror ni det är korkat och placera den i ett rum på 12 kvm och tro att den kommer värma ut i v.rum och kök? Eller värmer den bara upp biorummet och stannar därefter?Borde ju vara ett drag i luften mot badrum och tvättstuga och klädkammare då det är frånluft plac där!?
Tacksam för svar
Jimmy
Loggat
shelter
Expert på värmepump
Antal inlägg: 390
Karma +0/-0
Kön:
Tekniknörd
shelter
SV: Fråga om placering
«
Svar #1 skrivet:
27 oktober 2012, 13:43:02 »
Citera
Vi kan ju omöjligt veta hur luften färdas i ditt hus. Mitt tips är att du kollar med en röksticka eller vad det kallas.
Tror personligen biorummet inte är någon bra placering, hade nog valt hallen.
Loggat
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12
jimmyboy_666
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
jimmyboy_666
«
Svar #2 skrivet:
27 oktober 2012, 18:30:26 »
Citera
Nä det är inte lätt och veta hur luften rör sig direkt. Tänkte om någon hade erfarenhet och placerat sin pump liknande med bra resultat. En idé är ju att köra med en värmefläkt på 2 kw och se vad som händer.
Loggat
jimmyboy_666
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
jimmyboy_666
«
Svar #3 skrivet:
28 oktober 2012, 14:41:03 »
Citera
Ingen??
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8779
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #4 skrivet:
28 oktober 2012, 16:20:33 »
Citera
Jag skulle placera den i hallen där den stör minst samt om ni har barn så har ni en hel dröse med blöta kläder och skor som torkar snabbt efter en dag i snön/slasket
Du kommer troligen bli störd av ljud/blåst i vardagsrummet.
Biorummet ser inte ut som en bra ide
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Fader Jan
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 134
Karma +0/-0
Fader Jan
«
Svar #5 skrivet:
28 oktober 2012, 19:05:36 »
Citera
Ja det är ju hallen som är bästa alternativet här. Lite synd på garderoben, eller vad det nu är. Då kan du ha hyfsad fart på fläkten utan att störas.
Vardagsrummet vore i och för sig bäst, men då får du nog köra fläkten på lågvarv för att inte störas av ljud och viddrag. Och då får du inte ut så mycket effekt.
Loggat
jimmyboy_666
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
jimmyboy_666
«
Svar #6 skrivet:
28 oktober 2012, 20:46:50 »
Citera
Ja har nog börjat inse att biorummet inte är någon vidare idé.
Det som nämndes som garderob är en gästtoalett.
Är ju som för så många andra trångt över ytterdörren. Har 32 cm tillgodo och zibropumpen mäter 27,5cm.
Någon som vet om det är för lite med 5 cm tillgodo, dels vid drift för luftinsugets skull samt vid installation. Får mäta så det går att få till rören ut med, risken finns att de träffar i dörrfodret och det är ju inte så lätt och få snyggt.
Är det stor skillnad och placera den enl förslag 4 på nya bifogade ritningen? Då kan den sitta över hatthyllan men på er låter det som att placeringen är väldigt avgörande.
Även ett förslag till, och det är placering 5 som är under fönstret.
Loggat
shelter
Expert på värmepump
Antal inlägg: 390
Karma +0/-0
Kön:
Tekniknörd
shelter
«
Svar #7 skrivet:
29 oktober 2012, 10:23:39 »
Citera
Njaea... 5 funkar väl men det är kanske aningen lite.
Nu tror jag iofs jag har 5cm själv på en av mina pumpar men den är ju lite böjd i fronten också. Så här i efterhand hade den gärna fått suttit lite längre ner men det är för sent för det nu.
Loggat
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #8 skrivet:
29 oktober 2012, 14:52:39 »
Citera
Kan man inte sätta den på väggen mellan v-rum och tvättstuga? Då kommer den ju att blåsa längs korridoren och alla rum på vägen... Som bonus kommer den att få bra förutsättningar att sprida värmen från braskaminen (om VP'n har nåt läge för enbart fläkt).
Utedelen på garageväggen och rören genom garaget och tvättstugan.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
jimmyboy_666
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
jimmyboy_666
«
Svar #9 skrivet:
29 oktober 2012, 16:28:36 »
Citera
Ja det här var inte lätt. Problemet med zibropumpen är att sc modellen har förfyllts med gas och ca 4 m rörpaket. Ställer ju till lite med placering av utedel helt klart.
Trodde ju biorummet skulle funka när jag köpte den. Kör vi braskaminen i v-rum så känns det inte som att den värmer åt biorummet riktigt. Det kan man ju tolka som att luften vill röra sig åt andra hållet. Tanken var att fortsätta elda i braskaminen men ha pumpen som stöd och komplement då det börjar bli rått inne på vår och höst.
Loggat
jimmyboy_666
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
jimmyboy_666
«
Svar #10 skrivet:
07 november 2012, 10:44:22 »
Citera
Tror någon att placering 3 eller 4 i hallen har stor betydelse, funderar på om man kunde "gömt" innerdelen ovanför hatthyllan eller är det stor skillnad på att placera innerdelen ovanför ytterdörren?
Loggat
Avarage
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 108
Karma +0/-0
Kön:
Avarage
«
Svar #11 skrivet:
07 november 2012, 18:02:28 »
Citera
Jag hade placerat den i pos. 2 och rikta luften ner mot golvet vid öppningen mot korridoren för att få så bra spridning som möligt.
Mvh!
// Niklas
Loggat
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).
Fader Jan
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 134
Karma +0/-0
Fader Jan
«
Svar #12 skrivet:
07 november 2012, 19:32:06 »
Citera
Alternativ 2 är det bästa, under förutsättning att du och din familj står ut med fläktljudet. Om du har fjärrkontrollen lättåtkomligt placerad, så kan du förståss dra ner på varvtalet när ni vistas i vardagsrummet, och enkelt öka farten under dagen när kanske ingen är hemma. Du kan nog ocksåha en hyfsad speed även under natten.
Annars är det i hallen ovanför dörren som gäller. Ovanför hatthyllan blir inte bra.
Loggat
jimmyboy_666
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
jimmyboy_666
«
Svar #13 skrivet:
03 december 2012, 10:11:31 »
Citera
Vill tacka för de svar jag fått i denna fråga.Kan meddela att dne hamnade över ytterdörren och den värmde lätt i stort sett hela huset när det låg runt 0grader, nu har det traskat ner till -20 grader här och då får jag medge att den får jobba hårt för att hålla 20 grader i v-rum, men hade inte räknat med att den skulle kunna hänga med så långt ner och ge tillräckligt. Det är väl där dom "finare" pumparna är lite bättre.
Nöjd hittills iaf.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Fråga om placering
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1022
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Josth
Rdx
ghupost
Eddie1234
permard@hotmail.com
lars
lubbis
VictorHus13
rocas
BiggerDigger
Rillman
T Ramsmark
Zappa59
tyke
Mike
krambriw
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info