0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
I så fall kanske du ska sänka spänningen till pumpen med något lämpligt i serie (kanske en 60-100 W glödlampa).
Det KAN vara det, om växelriktaren ger ren fyrkantvåg (alltså inte trappstegsspänning, sådan som växelriktartillverkarna kallar "modifierad sinus"). Om du kan konstatera att pumpen blir märkbart varmare vid växelriktardrift än på ström från elnätet så ska du vara misstänksam. I så fall kanske du ska sänka spänningen till pumpen med något lämpligt i serie (kanske en 60-100 W glödlampa).
Var får man tag i en sån nuförtiden?
Sinuskurvan i små elverk ser rent ut sagt f*rj*vlig ut. Det har och göra med massan i generatorn.Jag har för mig att det måste upp i runt 15kVa i för att det ska se bra ut.
Inte många som svarar på ursprungsfrågan? Om vi verkligen skulle bli utan el på allvar, kan vi nog glömma tillförlitlig distribution av bensin o diesel och därmed även elverk som drivs på det. Även jag har elverk men det är bara till kortvariga avbrott på något/några dygn. Efter det skulle vi faktiskt klara oss så länge det finns något att elda och äta. En av fördelarna med ett hus som är byggt innan elektriciteten kom till byn. Alltid öppet vatten på tomten. Skulle man ha lyckan av att få tag på fotogen kan jag köra kylskåp, lampor och matlagning på det. Efter en liten storm som Gudrun inser man att det inte krävs så där värst mycket till, för oss i södra Sverige iaf, innan det skiter sig totalt.