Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HM......Elaka eller tur?  (läst 6760 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #15 skrivet: 25 oktober 2012, 11:54:28 »
Jag tycker att denna typ av program ofta blir problematiska.
Syftet är gott och det ligger naturligtvis en allvarlig frågeställning i botten.
Dock, som flera här ovan redan uppmärksammat, framställningen blir inte objektiv.

För det första, kollades det upp att Zara som hade en bättre skrivelse rörande livslön verkligen nådde längre i praktiken, eller kan det förekomma brister även hos dem? Oavsett vilket, tycker ni att jämförelsen blev rättvis, eller fick Zara billiga gratispoäng i programmet?

För det andra, i programmet svängde man sig väldigt mycket med jämförelser av svenska och Kambodjanska löner. Visst, livslönekonceptet verkar rimligt, kunde det då inte finnas en poäng i att lägga mer tid på inhemska pris- och lönejämförelser i Kambodja? Hur stor är arbetslösheten i landet? Vad tjänar en butiksanställd, lärare, hemhjälp etc? Någonstans i programmet nämndes det att en rimlig lön skulle vara 30 kr i timman. I Ukraina som exempel skulle en lärare sannolikt bli tämligen nöjd med den lönen. Ukraina torde ändå ligga längre fram i samhällets utveckling mot de villkor vi är vana vid i Europa.

I programmet visades ett inslag där Ekdahl ställde HM mot väggen med samma frågeställning 1998. Detta tycker jag är den mest besvärande delen i programmet. Å andra sidan skulle sannolikt snabba ändringar snarare stjälpa än hjälpa. Skulle HM ställa krav på omedelbar höjning av arbetarnas löner finns risk att långa avtal skulle innebära lönsamhetsproblem hos producenterna, möjligen med nedläggning och uppsägningar som resultat.
Jag förmodar att det bästa vore att föra ett resonemang med landets ledning där man säkerställer en långsiktig och stabil skärpning av arbetarnas generella villkor. Risken kvarstår dock att Kambodja blir ointressant som leverantörsland till förmån för länder med sämre villkor. De stackars sömmerskor som idag tjänar ett par kronor i timman tjänar då inget alls.

Vad gäller just HM, roade jag mig med att googla på HM + välgörenhet igår efter programmet. Lite ger de faktiskt tillbaka. Huruvida dessa välgörenhetspengar är bättre investerade än engagemanget i arbetarnas löner kan jag inte bedöma, men de skall inte bortses helt ifrån tycker jag. Notera för övrigt att skattelagstiftningen fram till nyligen inte direkt medverkat till viljan bland företag att idka välgörenhet.

Personligen försöker jag ha miljöpåverkan och arbetsvillkor i åtanke när jag handlar. Det är dock inte lätt. Jag har stött svensk bilindustri. Ställer mig avvaktande inför Iphone, handlar inte på Rusta. Likförbaskat är jag tämligen säker på att jag gör omedvetna klavertramp.

Ett par cent från en febervimsig Skåning.

Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3413
  • Karma +4/-7
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #16 skrivet: 25 oktober 2012, 12:04:21 »
Nej tack, jag kan inte liera mig med att utnyttja de fattigaste på jorden för egen vinnings skull.
Det är här jag tycker du tänker sÃ¥ fel...  att använda de här ländernas arbetskraft är inte att utnyttja dem.  Det är att ge dem en chans att utveckla sitt land och öka välstÃ¥ndet i landet.

Se pÃ¥ Kina t.ex.  För 50 Ã¥r sedan var det ett fattigt land.  Stora delar av befolkningen lever fortfarande fattigt, men utvecklingen i landet sker i en rasande fart och ekonomin blomstrar tack vare en arbetsintensiv industri (och fortfarande tämligen billig) arbetskraft.

Var hade Sverige varit utan sina stora export?  Vi hade varit kvar i ett fattigt bondesamhälle.  Det finns länder som vi exporterar till som har högre löner än vi har här.  Vad skulle du själv säga om konsumenter och företag i dessa länder började bojkotta svenska varor och du blev arbetslös, för att de ansÃ¥g att du tjänade för lite för att kunna försörja dig och din familj pÃ¥ enbart en lön.  Skulle du tacka dem för sin sociala omsorg eller skulle du bekymra dig över att inte längre ha nÃ¥gon inkomst alls?

Upp med lönerna så folk kan äta sig mätta och ju mer lön de får ju intressantare blir det för svenskföretagen att flytta hem igen.
Kan du också utveckla lite vad du menar med citatet ovan?

Jag har en nära bekant som ansvarat för ett större svenskt företags etablering i Kina, tror de var igång med en andra fabrik där nu. De kinesiska medarbetarna har det betydligt bättre än sina landsmän, det sprider sig så klart som ringar på vattnet, så visst går det att ändra på saker utan att blanda in politik.
Det där är inget som din bekant kan slÃ¥ sig för bröstet för.  Det är standard i Kina att lönerna i utländska företag etablerade i Kina betalar högre löner än de inhemska.  Det beror bland annat pÃ¥ att de ocksÃ¥ ställer högre krav pÃ¥ t.ex. utbildning och kunskap i engelska.  Det beror ocksÃ¥ pÃ¥ att kulturen i utländska företag är en helt annan än de inhemska företagens, där det närmast är standard med bonusar vid CNY, värdecheckar/samarbeten med diverse företag i trakten och finansiering vid bostadsköp osv.
« Senast ändrad: 25 oktober 2012, 12:07:39 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35040
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #17 skrivet: 25 oktober 2012, 12:08:31 »
15 miljarder sas vara aktieutdelningen, vad vinsten var har jag ingen susning om.
Jag förstår inte hur du menar, men om sömmerskan färdigställer 7 plagg i tim och får 1kr mer per plagg, borde slutsumman bli 1kr + skatter, avgifter i merkostnad. Om HMs marginal sjunker med ½% bör de säkert ha råd med det. Tror de förlorar mer nu efter att detta kommit i dagern.

Jag tror nog inte att HM minskar sina marginaler för att lönekostnaden stiger, 1 kr i högre tillverkningskostnad innebär alltså 10-20 kr dyrare plagg, om vi tänker oss att ett plagg i snitt tar 20 minuter att tillverka från start till färdigpackad och levererad vara - vilket jag tycker verkar väldigt lite.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #18 skrivet: 25 oktober 2012, 12:29:30 »
Jag tycker att denna typ av program ofta blir problematiska.
Syftet är gott och det ligger naturligtvis en allvarlig frågeställning i botten.
Dock, som flera här ovan redan uppmärksammat, framställningen blir inte objektiv.

För det första, kollades det upp att Zara som hade en bättre skrivelse rörande livslön verkligen nådde längre i praktiken, eller kan det förekomma brister även hos dem? Oavsett vilket, tycker ni att jämförelsen blev rättvis, eller fick Zara billiga gratispoäng i programmet?

För det andra, i programmet svängde man sig väldigt mycket med jämförelser av svenska och Kambodjanska löner. Visst, livslönekonceptet verkar rimligt, kunde det då inte finnas en poäng i att lägga mer tid på inhemska pris- och lönejämförelser i Kambodja? Hur stor är arbetslösheten i landet? Vad tjänar en butiksanställd, lärare, hemhjälp etc? Någonstans i programmet nämndes det att en rimlig lön skulle vara 30 kr i timman. I Ukraina som exempel skulle en lärare sannolikt bli tämligen nöjd med den lönen. Ukraina torde ändå ligga längre fram i samhällets utveckling mot de villkor vi är vana vid i Europa.

I programmet visades ett inslag där Ekdahl ställde HM mot väggen med samma frågeställning 1998. Detta tycker jag är den mest besvärande delen i programmet. Å andra sidan skulle sannolikt snabba ändringar snarare stjälpa än hjälpa. Skulle HM ställa krav på omedelbar höjning av arbetarnas löner finns risk att långa avtal skulle innebära lönsamhetsproblem hos producenterna, möjligen med nedläggning och uppsägningar som resultat.
Jag förmodar att det bästa vore att föra ett resonemang med landets ledning där man säkerställer en långsiktig och stabil skärpning av arbetarnas generella villkor. Risken kvarstår dock att Kambodja blir ointressant som leverantörsland till förmån för länder med sämre villkor. De stackars sömmerskor som idag tjänar ett par kronor i timman tjänar då inget alls.

Vad gäller just HM, roade jag mig med att googla på HM + välgörenhet igår efter programmet. Lite ger de faktiskt tillbaka. Huruvida dessa välgörenhetspengar är bättre investerade än engagemanget i arbetarnas löner kan jag inte bedöma, men de skall inte bortses helt ifrån tycker jag. Notera för övrigt att skattelagstiftningen fram till nyligen inte direkt medverkat till viljan bland företag att idka välgörenhet.

Personligen försöker jag ha miljöpåverkan och arbetsvillkor i åtanke när jag handlar. Det är dock inte lätt. Jag har stött svensk bilindustri. Ställer mig avvaktande inför Iphone, handlar inte på Rusta. Likförbaskat är jag tämligen säker på att jag gör omedvetna klavertramp.

Ett par cent från en febervimsig Skåning.
Du fÃ¥r  tummenupp av mig för dina rader, även om jag kanske inte riktigt tycker som du pÃ¥ vissa punkter.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #19 skrivet: 25 oktober 2012, 12:58:21 »
Det är här jag tycker du tänker sÃ¥ fel...  att använda de här ländernas arbetskraft är inte att utnyttja dem.  Det är att ge dem en chans att utveckla sitt land och öka välstÃ¥ndet i landet.

Se pÃ¥ Kina t.ex.  För 50 Ã¥r sedan var det ett fattigt land.  Stora delar av befolkningen lever fortfarande fattigt, men utvecklingen i landet sker i en rasande fart och ekonomin blomstrar tack vare en arbetsintensiv industri (och fortfarande tämligen billig) arbetskraft.

Var hade Sverige varit utan sina stora export?  Vi hade varit kvar i ett fattigt bondesamhälle.  Det finns länder som vi exporterar till som har högre löner än vi har här.  Vad skulle du själv säga om konsumenter och företag i dessa länder började bojkotta svenska varor och du blev arbetslös, för att de ansÃ¥g att du tjänade för lite för att kunna försörja dig och din familj pÃ¥ enbart en lön.  Skulle du tacka dem för sin sociala omsorg eller skulle du bekymra dig över att inte längre ha nÃ¥gon inkomst alls?
Kan du också utveckla lite vad du menar med citatet ovan?
Det där är inget som din bekant kan slÃ¥ sig för bröstet för.  Det är standard i Kina att lönerna i utländska företag etablerade i Kina betalar högre löner än de inhemska.  Det beror bland annat pÃ¥ att de ocksÃ¥ ställer högre krav pÃ¥ t.ex. utbildning och kunskap i engelska.  Det beror ocksÃ¥ pÃ¥ att kulturen i utländska företag är en helt annan än de inhemska företagens, där det närmast är standard med bonusar vid CNY, värdecheckar/samarbeten med diverse företag i trakten och finansiering vid bostadsköp osv.
Du talar om bibehållen levnadsstandard, jag om överlevnadsstandard.

Att Sverige är där vi är kan vi tacka naturtillgångarna och vattenkraften för samt att vi undkommit krig.

Och jo, min släkting har all anledning att slå sig för bröstet. Inte många har blivit belönade i Kina för sitt exemplariska ledarskap. Vad beträffar utbildning så står företaget för den.

"Upp med lönerna så folk kan äta sig mätta och ju mer lön de får ju intressantare blir det för svenskföretagen att flytta hem igen"
En lite populistisk kommentar bara, kanske lite tanklöst.
Kanske läge att påpeka att jag absolut inte är anhängare av Ekdahl och hans jounalistiska gärning, och har samma åsikt som dadid att det kan vara vinklat för att skapa rubriker. Men då flera stora företag protesterat mot för låga löner stärker det min uppfattning att så är fallet.
Jag tror inte att det skulle verka hämmande för landet att höja lönen till rimlig nivå, tvärtom skulle det generera fler arbetstillfällen om arbetarklassen fick mer att handla för och jag tror också att näthandeln kommer att öka med direktköp från producentländerna, allt p.g.av för stora marginaler från affärsbolagens sida.
« Senast ändrad: 25 oktober 2012, 13:01:19 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35040
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #20 skrivet: 25 oktober 2012, 13:01:00 »
De stora vinnarna blir transportbolagen, men å andra sidan är det väl antagligen där vi hittar framtidens slavar - när allt fler skall köpa sin T-shirt direkt från Indien.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #21 skrivet: 25 oktober 2012, 13:04:23 »
De stora vinnarna blir transportbolagen, men å andra sidan är det väl antagligen där vi hittar framtidens slavar - när allt fler skall köpa sin T-shirt direkt från Indien.
Absolut ett möjligt cenario, har kriget inte redan börjat?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #22 skrivet: 25 oktober 2012, 13:26:41 »
15 miljarder sas vara aktieutdelningen, vad vinsten var har jag ingen susning om.
Jag förstår inte hur du menar, men om sömmerskan färdigställer 7 plagg i tim och får 1kr mer per plagg, borde slutsumman bli 1kr + skatter, avgifter i merkostnad. Om HMs marginal sjunker med ½% bör de säkert ha råd med det. Tror de förlorar mer nu efter att detta kommit i dagern.
Vinsten är samma, H&M delar normalt ut hela vinsten.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3413
  • Karma +4/-7
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #23 skrivet: 25 oktober 2012, 13:27:47 »
Du talar om bibehållen levnadsstandard, jag om överlevnadsstandard.
Jag förstÃ¥r inte alls vad det är du babblar om faktiskt.  VadÃ¥ bibehÃ¥llen levnadsstandard ovh överlevnadsstandard?  Jag sökte i mitt inlägg och ser ingenstans att jag ens nämnt ordet levnadsstandard.  FörstÃ¥r inte vad du syftar pÃ¥.

Citera
Att Sverige är där vi är kan vi tacka naturtillgångarna och vattenkraften för samt att vi undkommit krig.
Och vad skulle vi ha gjort med alla naturtillgÃ¥ngar i form av skog och malm?  Skulle vi ha byggt pappersberg och stÃ¥ltorn i Kiruna eller vadÃ¥?  Du menar att det inte är för att vi kunnat EXPORTERA som har gjort Sverige rikt?

Citera
Och jo, min släkting har all anledning att slå sig för bröstet. Inte många har blivit belönade i Kina för sitt exemplariska ledarskap. Vad beträffar utbildning så står företaget för den.
Det där är bara löjligt och jag tror pÃ¥ det när jag ser nÃ¥got bevis för det.  StÃ¥r företaget för utbildningen?  Vad menar du med det?  Har företaget startat upp ett barndagis, smÃ¥skola, universitet osv, eller vadÃ¥?  Den enda utbildning som företaget stÃ¥r för är väl antagligen utbildning som är specifik för branschen.  Det är väl inget märkligt alls?  Det gör ju vilket tillverkande företag som helst i Kina eftersom det inte finns tillräckligt med arbetskraft till fabrikerna som är kompetenta inom tillverkande industri, utan det är istället mestadels inflyttade ungdomar frÃ¥n landsbygden.

Och som jag redan skrev, så är det standard att utländska företag i Kina har en högre lönenivå än de inhemska, annars skulle ingen i Kina vilja arbeta för dem.


Citera
Citera
"Upp med lönerna så folk kan äta sig mätta och ju mer lön de får ju intressantare blir det för svenskföretagen att flytta hem igen"
En lite populistisk kommentar bara, kanske lite tanklöst.
Ja, väldigt tanklöst och det är just det tankesättet som jag ju pÃ¥talade ligger bakom fackförbundens intresse av att öka lönerna för arbetskraft utomlands.  Det är ett totalt hyckleri när de (och tydligen ocksÃ¥ du) säger att ni tycker sÃ¥ synd om arbetskraften utomlands som utnyttjas till pyttelöner, medan ni i själva verket mest är intresserade av att förbättra situationen för er själva/Sverige genom att göra andra länder mindre konkurrenskraftiga jämfört med Sverige.

Först säger ni att det är synd om dem, att deras löner mÃ¥ste bli bättre sÃ¥ de kan leva pÃ¥ sin lön.  Men i själva verket vill ni göra dem arbetslösa.

YNKLIGT!
« Senast ändrad: 25 oktober 2012, 13:29:54 av DIY_freak »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #24 skrivet: 25 oktober 2012, 14:09:51 »
Jag förstÃ¥r inte alls vad det är du babblar om faktiskt.  VadÃ¥ bibehÃ¥llen levnadsstandard ovh överlevnadsstandard?  Jag sökte i mitt inlägg och ser ingenstans att jag ens nämnt ordet levnadsstandard.  FörstÃ¥r inte vad du syftar pÃ¥.
Du skrev: Det finns länder som vi exporterar till som har högre löner än vi har här.  Vad skulle du själv säga om konsumenter och företag i dessa länder började bojkotta svenska varor och du blev arbetslös, för att de ansÃ¥g att du tjänade för lite för att kunna försörja dig och din familj pÃ¥ enbart en lön.  Skulle du tacka dem för sin sociala omsorg eller skulle du bekymra dig över att inte längre ha nÃ¥gon inkomst alls?
Eftersom det är ganska långt ned till vad som visades i tv antar jag att du menade bibehållen levnadsstandard.
Och vad skulle vi ha gjort med alla naturtillgÃ¥ngar i form av skog och malm?  Skulle vi ha byggt pappersberg och stÃ¥ltorn i Kiruna eller vadÃ¥?  Du menar att det inte är för att vi kunnat EXPORTERA som har gjort Sverige rikt?
Du ser ingen skilnad på råvaror och arbetskraft?
Det där är bara löjligt och jag tror på det när jag ser något bevis för det.
Ser jag som provokation för att röja min och min släktings identitet vilket inte ligger i mitt intresse.
Står företaget för utbildningen?
JA! 
Vad menar du med det?  Har företaget startat upp ett barndagis, smÃ¥skola, universitet osv, eller vadÃ¥?
Tror de har dagis, men är inte riktigt säker.  
Den enda utbildning som företaget stÃ¥r för är väl antagligen utbildning som är specifik för branschen.  Det är väl inget märkligt alls?  Det gör ju vilket tillverkande företag som helst i Kina eftersom det inte finns tillräckligt med arbetskraft till fabrikerna som är kompetenta inom tillverkande industri, utan det är istället mestadels inflyttade ungdomar frÃ¥n landsbygden.
Du skrev: Det beror bland annat på att de också ställer högre krav på t.ex. utbildning och kunskap i engelska.
Och som jag redan skrev, så är det standard att utländska företag i Kina har en högre lönenivå än de inhemska, annars skulle ingen i Kina vilja arbeta för dem.

En lite populistisk kommentar bara, kanske lite tanklöst.

Ja, väldigt tanklöst och det är just det tankesättet som jag ju pÃ¥talade ligger bakom fackförbundens intresse av att öka lönerna för arbetskraft utomlands.  Det är ett totalt hyckleri när de (och tydligen ocksÃ¥ du) säger att ni tycker sÃ¥ synd om arbetskraften utomlands som utnyttjas till pyttelöner, medan ni i själva verket mest är intresserade av att förbättra situationen för er själva/Sverige genom att göra andra länder mindre konkurrenskraftiga jämfört med Sverige.

Först säger ni att det är synd om dem, att deras löner mÃ¥ste bli bättre sÃ¥ de kan leva pÃ¥ sin lön.  Men i själva verket vill ni göra dem arbetslösa.
Jag är pensionär, därför kan jag sitta här och skriva när ni andra jobbar häcken av er.
Tycker det är synd att du har en sån negativ tro om vanligt folk.

YNKLIGT!
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3413
  • Karma +4/-7
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #25 skrivet: 25 oktober 2012, 14:28:49 »
Du ser ingen skilnad på råvaror och arbetskraft?
Du menar att vÃ¥ra svenska rÃ¥varor bara hoppar bort till länderna som vill ha pappersmassa, stÃ¥l och guld?  SÃ¥ de som arbetar i pappersbruken, i gruvorna och stÃ¥lverken, de gör egentligen ingenting?
Citera
Ser jag som provokation för att röja min och min släktings identitet vilket inte ligger i mitt intresse.
Nej, jag är inte ett dugg intresserad av varken dig eller din släkting.  Oavsett vad du tror, sÃ¥ finns det en mängd utländska företag i Kina och en mängd av dem har fÃ¥tt utmärkelser.  Nu spelar inte det nÃ¥gon som helst roll eftersom det inte var det som diskussionen handlade om.  Det var det faktum att du framställde din bekants högre lönenivÃ¥ till sin arbetare i Kina jämfört med vad de som arbetade i inhemska företag, som jag kommenterade med att det inte är nÃ¥got som din bekant alls behöver slÃ¥ sig för bröstet för.  För det är standard i Kina att utländska företag betalar högre löner än de inhemska företagen och en del av anledningen har jag redan redogjort för.
Citera
Citera
Först säger ni att det är synd om dem, att deras löner mÃ¥ste bli bättre sÃ¥ de kan leva pÃ¥ sin lön.  Men i själva verket vill ni göra dem arbetslösa.
Jag är pensionär, därför kan jag sitta här och skriva när ni andra jobbar häcken
 av er.
Tycker det är synd att du har en sån negativ tro om vanligt folk.
Jag för min del tycker att det är synd att du uttrycker sÃ¥dana Ã¥sikter som ger ett sÃ¥dant negativt intryck av dig själv.  Först uttrycker du hur synd det är om arbetare i fattiga länder som mÃ¥ste arbeta för svältlöner och sedan visar det sig att anledning att du hoppas att de skall höja lönerna i dessa länder, egentligen är att du hoppas att företagen dÃ¥ skall finna det lika billigt att ta hem produktionen till Sverige.

Det är precis detta hyckleri som jag började att skriva om i trÃ¥den.  Facken hycklar pÃ¥ detta sätt, du hycklar pÃ¥ detta sätt... jag undrar om journalisterna ocksÃ¥ har samma tankesätt bakom sitt intresse?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #26 skrivet: 25 oktober 2012, 14:58:31 »
Du menar att vÃ¥ra svenska rÃ¥varor bara hoppar bort till länderna som vill ha pappersmassa, stÃ¥l och guld?  SÃ¥ de som arbetar i pappersbruken, i gruvorna och stÃ¥lverken, de gör egentligen ingenting?Nej, jag är inte ett dugg intresserad av varken dig eller din släkting.  Oavsett vad du tror, sÃ¥ finns det en mängd utländska företag i Kina och en mängd av dem har fÃ¥tt utmärkelser.  Nu spelar inte det nÃ¥gon som helst roll eftersom det inte var det som diskussionen handlade om.  Det var det faktum att du framställde din bekants högre lönenivÃ¥ till sin arbetare i Kina jämfört med vad de som arbetade i inhemska företag, som jag kommenterade med att det inte är nÃ¥got som din bekant alls behöver slÃ¥ sig för bröstet för.  För det är standard i Kina att utländska företag betalar högre löner än de inhemska företagen och en del av anledningen har jag redan redogjort för.Jag är pensionär, därför kan jag sitta här och skriva när ni andra jobbar häcken
 av er.
Tycker det är synd att du har en sån negativ tro om vanligt folk.

Jag för min del tycker att det är synd att du uttrycker sÃ¥dana Ã¥sikter som ger ett sÃ¥dant negativt intryck av dig själv.  Först uttrycker du hur synd det är om arbetare i fattiga länder som mÃ¥ste arbeta för svältlöner och sedan visar det sig att anledning att du hoppas att de skall höja lönerna i dessa länder, egentligen är att du hoppas att företagen dÃ¥ skall finna det lika billigt att ta hem produktionen till Sverige.

Det är precis detta hyckleri som jag började att skriva om i trÃ¥den.  Facken hycklar pÃ¥ detta sätt, du hycklar pÃ¥ detta sätt... jag undrar om journalisterna ocksÃ¥ har samma tankesätt bakom sitt intresse?
Du skrev: "Det där är bara löjligt och jag tror på det när jag ser något bevis för det" Det tolkar jag som att du vill veta vem det är samtidigt ger du uttryck för att det är osannolikt. Idetta inlägg skriver du att det är vardagsmat och inget konstigt alls.
Att jag tog det som exempel var bara för att påvisa att man visst får betala mer än minilönen, även i Asien.
Jag är inte ensam om att blivit illa berörd av repotaget som visade missären som gjorde HM rika, en fullständigt normal reaktion hos en normal människa.
Och som statligt anställd ger jag fullkomligt fan i om det finns jobb i sverige, även om jag kan tycka det är tråkigt för andra när det går utför.
Och att inbilla sig att 7kr/tim skulle göra skillnad för var ett företag lägger produktionen är bara nys. Tror du på allvar att någon innom rimlig framtid skulle kunna få upp lönerna i asien till en svensk industriarbetarnivå. Löjligt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3413
  • Karma +4/-7
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #27 skrivet: 25 oktober 2012, 15:15:23 »
Du skrev: "Det där är bara löjligt och jag tror på det när jag ser något bevis för det" Det tolkar jag som att du vill veta vem det är samtidigt ger du uttryck för att det är osannolikt. Idetta inlägg skriver du att det är vardagsmat och inget konstigt alls.
Ja, det är vardagsmat och ingenting konstigt alls.  Det jag däremot tror pÃ¥ om jag ser det, är att DU är bekant med nÃ¥gon av dem (eftersom du tycks veta sÃ¥ lite om hur det fungerar i Kina)...  Därmed inte sagt att jag är speciellt intresserad av dig eller din bekant.

Citera
Att jag tog det som exempel var bara för att påvisa att man visst får betala mer än minilönen, även i Asien.
VadÃ¥?  Ingen har väl sagt att man inte FÃ…R betala mer än minimilönen?  Jag vill till och med pÃ¥stÃ¥ att det är helt nödvändigt för ett västerlänskt företag att betala mer än minimilönen om de vill ha den arbetskraft de förväntar sig i Kina.  Det är inte av ren godhet som de betalar högre lön än inhemska företag utan för att de mÃ¥ste för att fÃ¥ den personal de vill ha.

Citera
Och som statligt anställd ger jag fullkomligt fan i om det finns jobb i sverige, även om jag kan tycka det är tråkigt för andra när det går utför.
Aha... som statligt anställd så är man inte känslig för hur det går för Sverige?

Citera
Tror du på allvar att någon innom rimlig framtid skulle kunna få upp lönerna i asien till en svensk industriarbetarnivå. Löjligt.
Som tidigare sagt sÃ¥ är jämförelser av absoluta lönenivÃ¥er rent nonsens.  T.ex. sÃ¥ vet ju alla människor att den Kinesiska valutan är kraftigt undervärderad.  Redan där har du ett kraftigt omräkningsfel.  Sedan är kostnadsläget i Kina ett helt annat än i Sverige.

Men en välutbildad person i Kina i nÃ¥gon av storstäderna tjänar nog tillräckligt för att komma upp i samma levnadsstandard som motsvarande svensk person, skulle jag vÃ¥ga pÃ¥stÃ¥...  Sedan finns det ju andra länder i Asien som Sydkorea och Japan.  Vet inte hur lönenivÃ¥erna är där, men skulle inte tro de är speciellt kassa.

Sedan är det alltid en fråga vad man anser vara en bra levnadsstandard och vad som räknas som plus och minus i denna beräkning.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3612
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #28 skrivet: 25 oktober 2012, 15:24:22 »
Hplp tummenupp tummenupp tummenupp tummenupp tummenupp

Om jag var HM´s ledning skulle jag spy och hata mig själv över att utnyttja andra människors dåliga livssitvation.. Som dom skrev skulle kläderna stiga med 1-3% och vad är det för skitsumma på den mängd kläder jag köper per år..

Men om kapitalistsvinen ska hjälpa kambodja med en lön på 9kr så kommer HM slå sig för bröstet och marknadsföra hur snälla dom är och tvinga upp kläderna med 30% för att finansiera reklamen Sc:,h
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: HM......Elaka eller tur?
« Svar #29 skrivet: 25 oktober 2012, 15:24:39 »
Som statligt anställd, i detta samanhang = pensionär, har jag roligare saker för mig just nu än att tjafsa. Avslutar härmed mitt deltagande i denna tråd.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!