0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, men kläderna på HM lär bli 100 kr dyrare/plagg - det är ju detta som blir resultatet om HM skall vara löneledande i sin bransch, alltså lågprisklädesbranschen.För 150 år sedan var statare vanliga i Sverige, de fick mat och husrum mot arbete, lön förekom inte.Kambodja ligger nog på många sätt 150 år efter oss i sin utveckling, så en lön, hur liten den än är är bättre än inget.Allt beror på hur man ser på det hela, den där klädfabriken har säkert gjort att folk fått det bättre trots att de tjänar så utbota dåligt.
Nu råkar det ju vara så att H&M bara är en i mängden som agerar så här, KappAhl är en annan. Så kolla upp vart du handlar istället först. Tror att det endast var fem av de stora i Sverige som inte gjorde så här och det var de riktigt dyra varumärkena.gina Tricot var tex inte heller bättre.Kräver inte levnadslön:H&MVarnergruppen (Cubus, Dressman, Bikbok, Carlings, Levi's Store, Wow, Wearhouse, Volt, Solo, Vivekes, Urban):LindexKapp-AhlIndiskaRetail And Brands (JC, Brothers, Sisters, Polarn o Pyret)Gina TricotÅhlénsKräver Levnadslön:AcneFilippa KNudieZara
Jo men det var det de gjorde, räknade ut vad lönen borde vara för att de skulle kunna försörja sig på 40 tim arbete i veckan, och resultatet blev 9kr/tim. Då medräknades inte någon som helst lyx, om jag förstod det rätt. (DIY freak, jag tycker du ska titta på programmet, för du verkar vara felinformerad) .
Inte en enda av de butiker som tillverkar mot levnadslön är representerade i Piteå.Det säger väl en del om hur stora HM skulle bli om de valde samma taktik.Däremot håller jag med om att det vore bra om Svenska tillverkare hade lite större krav än minimilön.Nåväl, efter denna uppmärksamhet lär väl HM kanske bli tvugna att ändra sina måldokument. hplp, hur många plagg tror du att HM sålde i fjol, nog måste det röra sig om miljarder väl?Ser man det i detta ljus är 15 miljarder i vinst inte mycket.De har troligen en marginal på 1000-2000% och även om sömmerskan bara kostar några kr extra/plagg blir det en avsevärd skillnad i pris ut till kund om vinsten/marginalerna skall vara desamma.
Nej, jag är inte felinformerad. Jag är helt oinformerad (om programmet ifråga) helt enkelt. Jag bara kommenterar utifrån de synpunkter och åsikter som brukar presenteras vid den här typen av diskussion om lönesättning i olika länder.Sedan tycker jag det är lite fel att ha som (västerlänsk?) utgångspunkt att man skall kunna försörja en familj på ett åttatimmarsarbete. Det finns inget axiom som säger att det skall vara på det sättet. Naturligtvis så skulle vi här tycka det vore bäst om man kunde försörja en hel familj på ett 6-timmars arbete med 8 veckors betald semester/år, men så fungerar det inte i stora delar av världen. Där måste man arbeta längre arbetsdagar och till och med kanske vara flera familjeförsörjare för att klara ekonomin.Jag ser inte varför man skall kritisera företag som använder tjänster som erbjuds i dessa länder. Det är föga produktivt och leder bara till att fattigdomen i dessa länder ökar snarare än minskar.
Nu handlade det inte om en familj, snarare om en mor och hennes barn.