Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
ES 480 hög tryckrörstemperatur
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: ES 480 hög tryckrörstemperatur (läst 3114 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ElCabo
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
ElCabo
«
skrivet:
24 oktober 2012, 21:59:45 »
Citera
Jag har en Elektro Standard 480 från 1991.
Så vitt jag kan se fungerar egentligen allt som det skall, vi får varmvatten och värme från elpatronerna.
MEN
Värmepumpen går igång som den skall, och värmer pannan, under tiden den går stiger temperaturen i varmvattenberedaren, men tittar man på värdet för tryckrörstemperatur stiger det konstant under driften för att efter 1 - 2 timmar nå 120 grader vilket är satt som högsta temperatur för tryckröret och systemet stänger av värmepumpen och efter ett par sådana vändor stänger systemet av pumpen för gott och systemet larmar.
Jag har gjort rent konvektorn för att se om jag kunde öka kylningen men allt fungerar som tidigare ändå. Jag har också provat att låta fläkten stå på maxvarv och utan ventilationsrören inkopplade för att få maximal genomströmning men det är fortfarande utan resultat. Jag har även försökt lufta samtliga positioner som jag kan hitta i pannan.
Jag har satt samtliga börvärden i grundvärden enligt nyckeldokumentet.
Någon som har en aning om vad som kan vara problemet?
Loggat
ElCabo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ElCabo
SV: ES 480 hög tryckrörstemperatur
«
Svar #1 skrivet:
25 oktober 2012, 18:30:51 »
Citera
Kanske skall omformulera min fråga...
Vad orsakar för hög tryckrörstemperatur? Vad jag förstår skall detta vara den varmast punkten på värmepumpen?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29875
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
25 oktober 2012, 21:14:23 »
Citera
Det kan vara dåligt flöde på värmebäraren, håller den på att värma varmvattnet 1-2 timmar?
Vid vilken temperatur på varmvattnet når tryckröret 120 °C?
Spontant gissar jag att det är nått fel på växelventilen, den hamnar kanske i nått mellanlägen då den ska värma varmvatten?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
ElCabo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ElCabo
«
Svar #3 skrivet:
15 februari 2013, 22:31:14 »
Citera
Bumpar upp mitt ämne igen.. Jag tröttnade ett tag på pumpen, har nu installerat en luft/luft pump men jag skulle gärna få igång frånlufts pumpen för varmvatten om inte annat. Har kollat lite olika scenarion, och det verkar inte ha någon betydelse vilken temperatur vattnet håller då tryckröret når 120 grader. Det spelar ingen roll om jag sänkt vattentemeperaturen i vv beredaren med 20 eller 5 grader, det tar ändå 1-2 timmar innan tryckrörstemperaturen blir för hög. Jag har försökt kontrollera växelventilen, och när jag vrider på den manuellt sker snabba tryckförändringar i systemet, så den verkar var fullt fungerande. Så vitt jag kan se går också motorstyrningen till ventilen utan några som helst problem. Det verkar inte heller som om det blir någon skillnad om jag kör bara varmvatten eller värme också.
Jag är verkligen ute i okänd mark här, har ingen som helst aning om hur gå vidare för att hitta felet. Samtidigt känns det inte helt motiverat att ta hem någon för att kolla, tror egentligen inte att det är så stora pengar att spara på att få omgång den, antar att verkningsgraden inte är allt för stor? Det är mest intresse att förstå systemet som driver just nu...
Loggat
Larsmaja
Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
Expert på värmepump
Stad/land: Lund Södra Sandby
Antal inlägg: 575
Karma +0/-0
Kön:
IVT490
Larsmaja
«
Svar #4 skrivet:
16 februari 2013, 07:46:09 »
Citera
Har du förvissat dig så det inte är ett mät fel? På IVT 490 är det vanligt att givaren ger felaktig signal, givaren åldras av den höga temperaturen har själv råkat ut för detta. Jag har inte koll på vilken typ av givare som din ES 480 har. Är det typ PT100 eller PT1000 givare brukar inte dessa bråka, men är det ett NTC element som givare så är det vanligare. Min IVT 490 har NTC element 4,7 kOhm, kostar ca. en 10-a på ELFA.
«
Senast ändrad: 16 februari 2013, 18:54:11 av Larsmaja
»
Loggat
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13216
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #5 skrivet:
16 februari 2013, 15:32:30 »
Citera
Är det inte NTC-motstånd?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Larsmaja
Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
Expert på värmepump
Stad/land: Lund Södra Sandby
Antal inlägg: 575
Karma +0/-0
Kön:
IVT490
Larsmaja
«
Svar #6 skrivet:
16 februari 2013, 18:55:31 »
Citera
Jo jag hade för brott! Har ändrat i texten ovan.
Loggat
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.
ElCabo
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
ElCabo
«
Svar #7 skrivet:
18 februari 2013, 16:18:04 »
Citera
Tack för inputen, jag tvivlar dock på att det är givarfel i detta fall. Jag har haft flera givare som varit trasiga under åren och de har inte betett sig på det sättet, så den har säkert NTC element.
De felaktiga givarna har gått från korrekt till maxtemepratur väldigt fort, denna stegar sakta upp, grad för grad tills den når 120 grader och pumpen stängs av, temperaturen sjunker därefter väldigt fort nedåt, och ungefär en minut efter att pumpen stannat är den nere i 40 grader.
Kan dock vara värt att kolla även detta.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1034
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
tomasciba
Leisti
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info