Spinner vidare på den här tråden...
Jag har haft igång min anläggning drygt ett år nu.
Thermia Optimum 10kW med 160m borrhål som värmer hus och garage, ca 220m2. Jag är helnöjd med driften speciellt med tanke på allt varmvatten vi förbrukar.
Justerade nyligen integral från -65 till -90 och hysteres från 12 till 14 för att få isär starterna något jämfört med förra året.
Med nuvarande inställningar och nuvarande väderlek, dvs 5 °C startar pumpen med ca en timmes intervall och går i 10 minuter. Brine in 5, brine ut 2.
När det blir kallare går den givetvis oftare/längre.
Ligger på kurva 33. När pumpen gått ca 10 minuter ligger typiskt utgående temp strax under hysteresgränsen.
Jag kollar integralloggen och kan se att att det som regel inte är på hysteresen som pumpen stoppar (integralen nollas om man når över hysteresgränsen).
Med de gamla inställningarna startde pumpen med knappt 30 min intervall förra vintern vill jag minnas, men jag gissar att jag kommer hamna strax under 40min med de nya inställningarna. Är det någon risk att man sliter ut pumpen i förtid med de här täta starterna? Ska man installera en arbetstank?
Har även funderingar på att byta några av 80-tals radiatorerna i huset för att öka vattenvolymen och få isär starterna.
Någon som har erfarenheter från liknande?