Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta anod  (läst 8966 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
Byta anod
« skrivet: 24 oktober 2012, 10:22:16 »
Har en NIBE Compact-E varmvattenberedare och de förra husägarna hade skrivit "Viktigt!" där det stod "byte av anod".
Jag har ingen aning när den byttes senast eller om den är bytt överhuvudtaget.

En lokal firma skulle ha 1500:- för att byta den när jag frågade för 2 år sen...
Nu undrar jag egentligen hur viktigt det är att byta den och om priset är rimligt... det vatten som den värmer upp är vanligt kommunalt vatten, alltså ingen egen brunn eller liknande.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4384
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Byta anod
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2012, 10:36:25 »
http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/vattenkvalitet_korrosionskydd.pdf

http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/COMPACT/

Vad jag förstår är det extremt viktigt att hålla koll på anoden, om man har en sån, annars rostar det snart hål i beredaren.

Min beredare i Uppsala är emaljerad, och har en magnesiumanod. Anoden har ett "tittöga" som blir rött när det är dags att byta den. Beredaren är nu strax över 8 år och jag har inte behövt byta anod ännu.
« Senast ändrad: 24 oktober 2012, 10:41:31 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Byta anod
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2012, 10:42:34 »
Ok, tack för svaret. Tyvärr är man ju helt grön på detta så man har ju ingen aning vad man ska kolla på/efter. dontknow
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4384
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Byta anod
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2012, 10:49:17 »
Ok, tack för svaret. Tyvärr är man ju helt grön på detta så man har ju ingen aning vad man ska kolla på/efter. dontknow

Läs Nibe-dokumentet om Compact-E, där finns instruktioner om hur man kollar den, 031801-1.pdf

Tyvärr har de nåt hyss för sig så att man inte kan länka direkt till dokumentet, men du hittar det på:
http://www.nibe.se/Produkter/Varmvattenberedare/Produktsortiment/COMPACT/ (Ladda hem dokument)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Byta anod
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2012, 11:16:53 »
Antar man får utföra det som står under byte av anod för att kunna kontrollera den, eftersom man ska kolla diametern på den? Om man nu inte ser detta ändå på något vis, det framgår inte.

Liten uppdatering...
Ringde Nibe, det var som jag trodde, enda sättet att se om den behöver bytas är att bryta strömmen och sen släppa på trycket och skruva ut anoden.
« Senast ändrad: 24 oktober 2012, 14:36:04 av shelter »
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Byta anod
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2012, 15:49:07 »
Jag har en Thermia med beteckning  MKR 200 från 1997 som jag tror är rostfri..

Ska jag byta någon anod i den, det kanske inte finns någon anod eftersom den är rostfri  dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad shelter

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Byta anod
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2012, 23:04:31 »
Finns mest troligt ingen, det är emaljbaserade beredare som verkar ha anoder.
Frågan är varför man väljer en emaljbaserad över en rostfri, nån fördel måste det väl vara. Prismässigt är det ingen större skillnad vad jag kan se.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4384
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Byta anod
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2012, 09:30:19 »
Det beror på vilken vattenkvalitet man har:

http://www.svenssonsror.se/wp/varme/varmvattenberedare/
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byta anod
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2012, 15:33:57 »
Jag har en Thermia med beteckning  MKR 200 från 1997 som jag tror är rostfri..

Ska jag byta någon anod i den, det kanske inte finns någon anod eftersom den är rostfri  dontknow
Jag har anod i min. Och den är rostfri. Dock kan jag inte få av den. Den har suttit där i 7 år.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!