0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur undrar du? Kassa elelement med värdelösa termostater som måste vridas på 4 gånger om dagen för att få någolunda jämn värme. Istället för att lägga ett par tusenlappar på nya element har jag därför funderat på att sätta in en luftvärmepump. Men då lutar det åt en NE9MKE eller kanske NE9NKE, såg att prisskillnaden är minimal.
Jag tror faktiskt att du kommer få bättre komfort med ett par nya elraddar, särskilt om stugan är "hyfsat välisolerad". Anledningen till det är att pumpen (oavsett vilken du skaffar) kommer behöva gå on/off under en ganska stor del av värmesäsongen. Att gå on/off vill pumpen helst inte göra och därför väntar den in i det längsta (den tillåter temperaturen att gå över inställd temperatur med en viss marginal). När det sedan blir kallare så kan pumpen gå på dellast hela tiden då kommer den åter styra in temperaturen mot inställd temperatur. Summan blir att du antingen får för varmt vissa perioder eller för kallt vissa perioder. Det svänger för mycket helt enkelt.Enda nackdelen är väl då att du inte får någon kyla. Jag skulle utan tvekan tagit elradiatorer.