Hejsan!
Fick en ide när jag läste om Mitsubishis nya luftpumpar som har en delad luftriktare.
Jag har en IVT Nordic Inverter från 2007 som satt i huset jag nyligen flyttat in i. Pumpen verkar fungera riktigt bra (framförallt efter lite rengöring), men jag har problem med att få ut värmen där vi är mest i huset.
Huset är i souteräng 2 plan x 85 kvm betong med betongbjälklag.
Innerdelen sitter placerad i trappen i höjdled med mellangolvet. All värme vill gå nedåt till gillestugan. Ställer jag luftriktaren max uppåt så går en del av luftflödet in i mellangolvet och resten nedåt. Jag kan alltså inte få nån cirkulation uppåt att tala om.
Det är naturligtvis klokt att låta värmen gå nedåt i huset, men jag saknar lite värme på övervåningen. Jag har dessutom en insatts att elda i där nere så jag behöver inte allt luftflöde nedåt.
Min tanke var då att dela luftriktaren så jag manuellt kan ställa flöde att gå längs med golvet in i kök/vardagsrum på överplan. Vi spenderar mycket tid där och klimatet blir ju bra om innerdelen kan skicka på en luftström dit.
Naturligtvis kommer den jag riktar uppåt (rakt ut från pumpen) bromsa luften en del mer än som det är avsett för, men då kan jag ställa den nedåtgående delen optimalt för flöde istället. Tror förlusten är mindre än det jag kan tjäna i komfort.
Vad tror ni om iden? Bara att kapa av luftriktaren?