Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
funkar det med klena rör mellan våningarna?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: funkar det med klena rör mellan våningarna? (läst 12634 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19405
Karma +15/-15
Smurfen.
SV: funkar det med klena rör mellan våningarna?
«
Svar #30 skrivet:
26 oktober 2012, 17:49:35 »
Citera
Tanken är nog att dom går att böja utan verktyg och kan dras dolt och användes nog mycket förr i tiden innan plasten kom men jag tycker koppar är fint och plast fult
men vilket du väljer spelar nog ingen roll men välj rätt dimension men har inte vvs firman räknat ut det
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
rallykalle
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Trollhättan
Antal inlägg: 1315
Karma +1/-1
Kön:
rallykalle
«
Svar #31 skrivet:
26 oktober 2012, 17:54:48 »
Citera
Citat från: Smurfen. skrivet 26 oktober 2012, 17:49:35
men har inte vvs firman räknat ut det
Nej, han medgav att han inte hade gjort några beräkningar utan körde på något som han ansåg borde funka.
De drog ny stam, tillslut, och jag vill lägga mig det bakom mig och lösa röret till andra våningen via annan firma.
Denna låda med sin trumma upp till andra våningen ska troligen byggasom, och jag har chansen att dra om rören.
Känner bara att jag vill veta alla alternativ först innan jag börjar byggaom - i onödan...
Samt vill få en säker dragning. Och en dragning som går att ersätta vid läckage. Därav gillar jag tanken att de går inuti kabelrör.
Ett svar var att
rören alltid ska sitta fast... Vad händer om röret är löst inuti sånt kabeldragningsrör då? Och fixerat under och ovan...
«
Senast ändrad: 26 oktober 2012, 17:56:50 av rallykalle
»
Loggat
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.
- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.
rallykalle
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Trollhättan
Antal inlägg: 1315
Karma +1/-1
Kön:
rallykalle
«
Svar #32 skrivet:
10 mars 2013, 18:54:44 »
Citera
Har äntligen valt kakel till min badrumslåda
som döljer rördragningen av värme och avloppsluftning.
Men för att kunna köraigång så var jag ju tvungen att lösa detta med rören till andra våningen.
Började riva upp gipsen till lådan och känner bara
en växande panik inombords.
Även om jag nu river upp allt, ser rören. Så återstår ju att våga borraupp hålet i golvet och inte ha sådan otur att det prickar golvvärme slangarna.
Minns att snickaren noggrant kryssade med pennan och sa att borrar vvsarna fel nu så blir det inte kul för dom.
Sen ska jag hitta något stort att dra värmerören i då jag inte vill det ska gå hål och spruta fritt i lådan...
1.
Om jag ska fuska så kunde jag kanske bytt avloppsröret som går där, som luftar husets avlopp, till en mindre dimension och sedan kunnat dra värmerör ihop med den. Fast har läst att dåligt ventilerat avlopp kan ta död på avloppsbrunnen.
2.
Eller återgår till första planen de hade, att borra snett upp genom ytterväggen till andra våningen...
3.
Eller så skiter jag i detta...Använder dessa försmå rör till kabeldragning... och om jag någonsin inreder ovanvåningen så kan jag dra två synliga rör i hallen istället med fördel att enklare ser om det läcker och att man lättare kan byta rören om något händer - utan att riva badrummet...igen...
4.
Eller en spännande idé, borra och dra rören genom avloppsluftningsröret... sen bara silikon det tätt, det går ju bara luft däri ändå.. Enkelt att byta rören sen.. läcksäkrat huset... minimal strypning på avloppets andning.. ? Kanske inte sådär jättebra värmeisolering för rören men...
«
Senast ändrad: 10 mars 2013, 19:02:00 av rallykalle
»
Loggat
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.
- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.
Conquest
Pensionerat Elektriker
Kan värmepumpar
Stad/land: Linderödsåsen. Skåne
Antal inlägg: 75
Karma +0/-0
Kön:
Jag fattar inget, förän jag provat själv.
Conquest
«
Svar #33 skrivet:
11 mars 2013, 22:39:59 »
Citera
Varför inte bara testa när det blir dags? Ev köpa en lite större cirkpump istället. Så gör jag. Vad du absolut inte ska göra, är att trycksätte uppsticken i oisolerat utrymme. Jag jobbar med försäkringsskador!
Loggat
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
funkar det med klena rör mellan våningarna?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1891
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Hansson
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info