Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga egna elementfläktar - termostatstyrda fläktar bra eller anus?  (läst 45863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Visst funkar det!
http://www.ees.energy.lth.se/fileadmin/energivetenskaper/Avhandlingar/POJ_thesis_20110510_final_all.pdf
Sidan 147 och framåt. Där ser man även hur hans lösning ser ut i tvärsnitt. Och det funkar även på äldre radiatorer.
De lyckade tom sänka FLT med 10 grader om jag fattat det rätt.
Men då kanske det är störande högt ljud.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Skall man lyckas sänka FLT med 10 grader så måste man ha fläktar på i princip alla radiatorer. Då är det nog bättre att fundrera på att byta till större radiatorer...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad shumba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Bortsett från den stiliga belysningen är det ju samma lösning som elementfläkten från A-Energi. Jag köpte en enhet med nio fläktar. En av mina sämsta investeringar. Och jag har gjort många dåliga investeringar.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Bortsett från den stiliga belysningen är det ju samma lösning som elementfläkten från A-Energi. Jag köpte en enhet med nio fläktar. En av mina sämsta investeringar. Och jag har gjort många dåliga investeringar.

Ja, grejen är ju att installationen i videon med den löjliga blå belysningen (som jag givetvis hade kopplat ur), har kostat honom 1500 för hela huset.
1500:- för en COP höjning som motsvarar 40% är ju inte så dåligt...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jag lyckas inte se filmen, men hur lyckas han få en COP-höjning på 40%?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shumba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Anmärkningsvärt, minst sagt!




Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Jag lyckas inte se filmen, men hur lyckas han få en COP-höjning på 40%?

Han påstår det i videon (sparar över 40%), och han säger att han har bergvärmepump.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ok. Har man klena radiatorer som kräver högre framledning än vad kompressorn klarar så kan man säkert spara en hel del.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shumba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Sådan är min situation och med eller utan elementfläkten märker jag ingen skillnad (näst högsta hastigheten på fläktarna - högsta hastigheten låter för mycket).


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är fläktarna för klena, eller är radiatorerna så dåligt utformade att man inte får nån större nytta av luftflödet?
Det enda radiator jag har fläktar på är en dubbelpanel med konvektorplåtar mellan panelerna. Den konstruktionen är nog optimal för ändamålet.
« Senast ändrad: 08 november 2013, 15:00:47 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad shumba

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Ser ut som "vanliga" datorfläktar. Dubbelpanel utan konvektorplåt. Fönsterbräda 85 mm över radiatorn borde inte hindra luftflödet nämnvärt.


Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Nytta gör fläktarna allt, men det tar lite tid innan tempen kommer upp i rummen.
Har purjo fläktar på i 2 rum där fläktarna ligger ovanpå.
Hade även i köket i vintras med fläktar både ovanpå och under och där gjorde det stor skillnad.
Kunde inte låta bli att testa 2 st Radiator Booster, men det var bara skräp.
Ingen stor överraskning egentligen, men att de var så usla som de är var lite förvånandsvärt.
Köp under inga som helst omständigheter dessa, köp då istället datorfläktar och gör det själv.
Skall man få fläktarna att fungera optimalt så är det undermontering som gäller, alternativt över/under.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 762
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör så "dignitär" här ovan stämmer inte
Iden med fläktar under elementen är nog bra men det är inte säkert att det fungerar i praktiken som man tänkt sig!

Jag har byggt egna fläktar och testat på ett element i mitt hus! På en längd av 230 cm satte jag 8 st 9 cm datorfläktar. Testade dem i min gillestuga och fick som mest 1 grads höjning av innetemperaturen vilket är alldeles för litet. Mitt värmesystem är dimensionerat för en oljepanna med hög framledningstemperatur (och därmed "små" element) och min VP från 2002 orkar aldrig höja framledningstemepraturen över 45-47 grader när det är kallt ute. Resultatet blir att temperaturen i gillestugan på nedervåningen (souterränghus) kan sjunka ner till 15-16 grader när det är riktigt kallt ute.

Orsakerna till att det inte fungerar så bra hos mig tror jag är:
- 1-rörssystem (till synes) utan möjlighet att justera in flödet över elementen (AGA-element med AGA-temostater från 70-talet där alla termostater är öppna för fullt)
- Ofta är returvattnet på ett element så "kallt" att det inte finns någon större mängd "extra värme" att suga ur elementen. Det enda som händer med fläktarna är att ännu större del av elementen blir kalla.
- Fläktljudet är så högt (vid full fart) att man knappast kan ha dem inomhus. Det gör i och för sig inte mig så mycket då jag tänkt använda fläktarna på ett element i garaget.
- Garageelementet är sista element på en slinga och blir aldrig mer än ljummet och är alltid kallt nertill. Det går således troligen inte att få ut mer värme från detta element oavsett hur mycket fläktar jag än använder

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Modoit

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Jag har läst en del på forumet tidigare men detta blir min första post.
Jag gillar att pyssla och lära mig nya saker,ex var jag tvungen att lära mig lite om linux och databashantering när jag gjorde om en segate deskstar till en 1-wire loggare men då passade jag på att skriva ihop en lite guide som kanske har hjälp någon annan.
http://wiki.temperatur.nu/index.php/Kom_ig%C3%A5ng_med_1-wire_loggning_p%C3%A5_din_Dockstar_med_hj%C3%A4lp_av_RRDTool
Men när det gäller el är helt borta. dontknow

Jag tänkte införskaffa några Arctic Cooling F8 fläktar men jag kan inte hitta någon information om huruvida de har en eller två anslutningar (som purjo skrev) troligen så kommer de att bara ha en anslutning. Är det någon vänlig själ som ta en bild på hur själva kopplingen ser ut dels mellan fläktarna och dels till trafon?

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!