Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ pump till verkstad....  (läst 2789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Terho

  • Gäst
Terho
Förslag på pump till verkstad....
« skrivet: 16 oktober 2012, 18:59:26 »
Har en verkstad på ca 30 kvm och i bland ska den öppnas upp till ca 50 kvm med hjälp av en skjutdörr.... Ska enbart vara underhållsvärme för cnc fräsen och öka värmen lite på helgerna :)

Kollat på FUJITSU LEC-N 09 INVERTER för 10900 kr eller någon annan model/märke? Jag ska ju bara fis värma lite så besparing är viktigare än monster värmare :)
Funderade på TOSHIBA POLAR 10 -ND först men priset var lite högre men mindre underhållsvärme men klarar den pumpen verkligen att köra tex 5 + dygnet runt om jag tex inte skulle vara i verkstaden i någon vecka?

Mvh Terho.

Terho

  • Gäst
Terho
SV: Förslag på pump till verkstad....
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2012, 00:55:44 »
Eller varför inte en Electrolux EXH09HL1WI? Verkade bra på energimyndigheten....

12985kr ink montering/rot.... http://esvelt.se/

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på pump till verkstad....
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2012, 21:02:35 »
Jag som skrev ovan. Kom ju på att jag har en användare ;-)

NÃ¥gon som har nÃ¥ förslag.... Är ju en djungel av pumpar! Är Electrolux nÃ¥ och ha? Electrolux  EXH09HL1WI verkar vara en ny model eller?

Mvh Terho.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Förslag på pump till verkstad....
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2012, 22:24:52 »
LECN 9 duger nog mer en väl till det du ska ha den till, det fina är ju att du får 5 års garanti inbakad i det priset och det är svårslaget. Installerat och klart hamnar du nog på en 14-15 tusen.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på pump till verkstad....
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2012, 23:19:06 »
Kollat på den ett tag och den fick de bli.... Beställd på Polarpumpen.se hoppas verkstaden blir nöjd med den i :)

Värmen i verkstaden har frysit sönder tre gånger för att pelletsbrännaren har stannat.... Kapade ur alla rör av ilska i somras men pannan står och skäms än rund som en ballong!!!! Hoppas jag har mer tur med luftvärmepumpen!! Sen bygga två öl solfångare så ska väl räkningarna hållas på fattigmans nivå så man har råd med sin hobby :-)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8466
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förslag på pump till verkstad....
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2012, 09:30:56 »
Gissar på att du bor i Dalarna då du länkade till ett företag där.

Ni kan ha rejält långa och kalla vintrar och garage/verkstad brukar ha en förmåga att ha ganska dålig isolering inkl relativt stora portar och det kanske kan vara ide att välja LECN 12 som inte kostar speciellt många kronor extra
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Förslag på pump till verkstad....
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2012, 10:46:55 »
Ja, då kanske 12:an är bättre. Det beror på vad det är för typ av verkstad och hur stor den är osv.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad 3o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på pump till verkstad....
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2012, 12:09:45 »
Nej har inga portar jag öppnar så det är lugnt. Är ett bra spån isolerade väggar, lokalen är i ett hus från 1890. Det räcker bra med 09 då en Gamal äcklig FOMA klarade det till 10 minus.... Men den höll bara i två dagar >:( SÅ är inte LECN bättre så är den billig här framöver....

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8466
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Förslag på pump till verkstad....
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2012, 13:09:40 »
Tänkte inte direkt på att portarna skulle öppnas ofta utan att stora portar som regel är väldigt dåligt isolerade.

Klarade en Foma att hålla +16 ( eller hade Foma +10 funktion ? ) grader ner till -10 grader så lär 9LECN inte göra sämre ifrån sig .
Tänkte mest på att det handlade om Dalarna och långa perioder med -15 eller kallare är inte direkt ovanligt och då behövs det en hel del kw för att hålla inställd temperatur och istället för att eventuellt stödvärma med elraddisar så kan det vara ide att välja 12:an för att klara sig lite längre utan elraddisarna .
Skiljer väl ca 700:- mellan en 9:a och en 12:a
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!